Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 315 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Diagnosens dilemman : Identitet, anpassning och motstånd hos kvinnor med ADHD

    Författare :Kitty Lassinantti; Rafael Lindqvist; Elisabet Näsman; Per Solvang; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; medical sociology; critical sociology; women; neuropsychiatric diagnosis; ADHD; biomedicalization; pharmaceuticalization; identity; gender; femininity; narrative analysis; Sociologi;

    Sammanfattning : This thesis explores the increasing medicalization of society, the process whereby social phenomenon are transformed into medical problems. Alike the general tendency of neu- ropsychiatric diagnoses, the number of people with ADHD (Attention Deficit Hyperactiv- ity Disorder) has increased and expanded from a boys’ diagnosis to include both adult men and women. LÄS MER

  2. 7. Social action : Variations, dimensions and dilemmas

    Författare :Mohammadrafi Mahmoodian; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sociology; Sociologi; Sociology; Sociologi; Sociology; sociologi;

    Sammanfattning : This study focuses on several key dimensions and types of social action. It examines variousconceptions of action within sociology: in particular, Marx's labour, Durkheim's normativelyregulated action, Weber's typology of instrumentally rational, value-rational, affectual andtraditional action, as well as Goffman's dramaturgical and Habermas's communicative action. LÄS MER

  3. 8. Förskollärare i en digital praktik : Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser

    Författare :Tove Del Gaiso; Eva Ärlemalm-Hagser; Anette Sandberg; Anna Palmer; Mälardalens universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Digitala teknologier; förskollärare; sociomateriellt perspektiv; rhizom; förskola; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker vad som händer när förskollärare använder digitala teknologier i förskolan. Praktiknära forskningsmetoder har använts för att undersöka digitala teknologiers rhizomatiska sammanflätningar i två svenska förskolor. Studien pågick under åtta månader med deltagande förskollärare. LÄS MER

  4. 9. PLANERING FÖR HÅLLBAR UTVECKLING : Dilemman för kommunala översiktsplanerare

    Författare :Kristina Nilsson; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Planners; Comprehensive planning; Sustainable development; Environmental planning; Communicative planning; Experiental planning; Reflective practitioner;

    Sammanfattning : ABSTRACT Planning for Sustainable Development - Dilemmas for local authority planners This thesis for the degree of licentiate in regional planning at the Royal Institute for Technol-ogy is a study of certain aspects of the profession of comprehensive planners in Sweden. The empirical background of the thesis is an interview study of 15 Swedish local authority plan-ners noted for their professional commitment in working for a more sustainable society. LÄS MER

  5. 10. Att gestalta och omgestalta sitt ledarskap : Verksamhetsnära chefer inom kommunal omsorgsverksamhet reflekterar över chefsroll och arbetets innehåll

    Författare :Marie-Louise Österlind; Pirjo Birgerstam; Institutionen för psykologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social care; leadership; role; worksituation; dilemmas; constructivist; phenomenology;

    Sammanfattning : The present doctoral thesis aimed to explore what it means to be a first-level manages in a Swedish municipal social care administration, seen from the managers’ perspective. The empirical data derives from a participative, constructivist project which intended to contribute to new practice-based knowledge and to the learning and development of the participating managers. LÄS MER