Sökning: "A task to teach"

Visar resultat 1 - 5 av 19 avhandlingar innehållade orden A task to teach.

  1. 1. Med uppgift att lära : om matematikuppgifter som en resurs för lärande

    Författare :Jonas Jäder; Johan Lithner; Mathias Norqvist; Anna Teledahl; Frode Rønning; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; task; mathematical problem; textbook; problem solving; reasoning; beliefs; mathematical challenge; upper secondary school; Matematikuppgift; Matematiskt problem; Problemlösning; Lärobok; Matematiskt resonemang; Gymnasieskolan; Utmaningar; matematikdidaktik; didactics of mathematics; Utbildning och lärande;

    Sammanfattning : Elevers möjligheter att utveckla sin kunskap i matematik påverkas av de uppgifter de arbetar med. Det är möjligt att göra en distinktion mellan rutinuppgifter och matematiska problem. En rutinuppgift är en uppgift som en elev kan lösa genom att använda en välbekant metod, eller genom att imitera en förlaga. LÄS MER

  2. 2. From Human to Robot Grasping

    Författare :Javier Romero; Danica Kragic; Jana Kosecka; KTH; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; computer vision; hand tracking; hand pose estimation; human-to-robot mapping; robotics; grasping; modeling; human action modeling; dimensionality reduction; taxonomy; corrective movements; visual servoing;

    Sammanfattning : Imagine that a robot fetched this thesis for you from a book shelf. How doyou think the robot would have been programmed? One possibility is thatexperienced engineers had written low level descriptions of all imaginabletasks, including grasping a small book from this particular shelf. LÄS MER

  3. 3. Learning for Task-Oriented Grasping

    Författare :Mia Kokic; Danica Kragic; Barbara Caputo; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; robotics; computer vision; Computer Science; Datalogi;

    Sammanfattning : Task-oriented grasping refers to the problem of computing stable grasps on objects that allow for a subsequent execution of a task. Although grasping objects in a task-oriented manner comes naturally to humans, it is still very challenging for robots. Take for example a service robot deployed in a household. LÄS MER

  4. 4. Vuxeneleven i fokus : Att utforma metoder för individanpassad undervisning i en forskningscirkel vid Komvux

    Författare :Ann-Charlotte Gunnarsson; Karolina Muhrman; Andreas Fejes; Maria Olsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Municipal Adult Education; Individualized Teaching; Individual Teaching; Relational Teaching; Digital Teaching; SFI Swedish for immigrants ; SVA Swedish as a second language ; English; Participatory Action Research PAR ; Research Circle; Life History; Group Interviews; Komvux; Individanpassad undervisning; Individuell undervisning; Relationell undervisning; Digitalundervisning; SFI svenska för invandrare ; SVA svenska som andraspråk ; Engelska; Deltagarorienterad forskning PAR ; Forskningscirkel; Livsberättelser; Gruppsamtal;

    Sammanfattning : Denna studie tillhör deltagarorienterad forskning (PAR) i form av en forskningscirkel. Syftet var att beskriva och analysera en forskningscirkels kunskapsutveckling både gällande dess process och dess innehåll. Deltagarna i cirkeln var nio lärare som arbetar vid en komvuxskola och de undervisar vuxenelever i ämnena SFI, SVA och engelska. LÄS MER

  5. 5. Fostran till demokrati: Tre sociologiska delstudier av bosniska ungdomars politiska socialisering : Nurturing democratic competence: A three-part sociological study of Bosnian young people's political socialization

    Författare :Mirzet Tursunovic; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bosnian young people; political socialization; democracy; immigrants; multiculturalism; focus groups; school; family; mass media;

    Sammanfattning : This thesis cancerns a group of Bosnian teenagers in Gothenburg and how they deal with what are for them new socio-cultural patterns marked by both risks and possibilities. The thesis' three empirical case-studies covering the influence of school, family and mass media are connected in an embracing purpose to outline a picture of Bosnian young people nurturing democracy and these three socialization agents' role in this context. LÄS MER