Sökning: "Livsberättelser"
Visar resultat 1 - 5 av 34 avhandlingar innehållade ordet Livsberättelser.
1. Läraridentitet och lärararbete : Fem livsberättelser
Sammanfattning : In the dissertation I want to highlight how teacher identity takes form in different historical, social and local settings. The forming of a professional identity is one of the aims of this study. The other aim is to examine how teachers describe their work. Work in this context means everything a teacher does. LÄS MER
2. Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande : En studie av fem livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att fördjupa kunskapen om skolsituationen för barn och ungdomar i samhällsvård samt att fördjupa kunskapen om de processer varigenom de unga finner vägar genom skolan och samhällsvården mot ett självständigt liv som unga vuxna. Studien har genomförts i fem svenska storstadskommuner. LÄS MER
3. Tvillingskap genom livet : individualitet och relation i äldre tvillingars livsberättelser
Sammanfattning : Det övergripande syftet med avhandlingen var att utforska, beskriva och förstå upplevelser av tvillingskap utifrån äldre tvillingars livsberättelser. De 35 tvillingarna som ingår i denna avhandling var ett urval av deltagarna i två longitudinella studier av äldre tvillingar, SATSA (Swedish Adoption Twin Study of Aging) och Gender. LÄS MER
4. Föräldraidentiteter i livsberättelser
Sammanfattning : This dissertation deals with relations between parents and child institutions such as childcare, school and child health centers in terms of an institutionalization of childhood and expressions of parental identities in life stories. The empirical study consists of thematic life story interviews with parents focusing on their experiences of meeting and relating to these child institutions. LÄS MER
5. Mellan erfarenhet och förväntan : Betydelser av att bli vuxen i ungdomars livsberättelser
Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur 21 unga människor inom ramen för längre intervjuer berättar om och reflekterar över sina liv. Ungdomarna har intervjuats som 15-, 17-, 22- och 25-åringar. Intervjuerna analyseras som livsberättelser, ett teoretiskt och metodolo-giskt perspektiv som fokuserar deras sätt att tolka och skapa mening i sina egna liv. LÄS MER