Sökning: "lärande och sociala processer"
Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade orden lärande och sociala processer.
1. Peer feedback with support of digital technology in visual art education
Sammanfattning : This licentiate thesis focuses on the development of the idea process in art education using digital peer feedback. In the school subject visual art, the visual idea process, e.g., when students sketch their ideas, is an important phase in a project. LÄS MER
2. Kontextuella förståelser och sociala konstruktioner i förskollärares tal om undervisning i förskolan : Contextual understandings and social constructions in preschool teachers' talk about teaching in preschool
Sammanfattning : Undervisning är ett begrepp som historiskt och kulturellt inte använts i förskolan men som genom ändringar i förskolans styrdokument nu beskriver delar av förskolans uppdrag. Hur detta ska omsättas i förskolans praktik diskuteras ute på förskolorna och bland forskare. Föreliggande studie är ett bidrag till den diskussionen. LÄS MER
3. Att skapa mål och mening i vakuumland : Om socialt arbete i en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga
Sammanfattning : Den här avhandlingen handlar om det sociala arbetet inom en kommunal arbetsmarknadsinsats för unga (16–29 år). Avhandlingens syfte är att beskriva och förstå hur socialarbetare, som arbetar i en arbetsmarknadsinsats för unga, tolkar och använder ungas erfarenheter och önskningar i relation till organisatoriska villkor. LÄS MER
4. Learning Together, Leading Change : Understanding Collective Learning in Social Entrepreneurial Organisations
Sammanfattning : This dissertation aims to generate an understanding of collective learning in social entrepreneurial organisations in Sweden, especially during the COVID-19 pandemic. Employing a collective learning-centred perspective, I want to explore the following key areas: a) the learning conditions and organising processes entailed in becoming a social entrepreneur and creating a social entrepreneurial organisation, b) the importance of collective learning for organisational adaptation and change in tackling exogenous factors such as the COVID-19 pandemic, and c) the role of leadership in creating conditions conducive to collective learning processes in social entrepreneurial organisations during the COVID-19 pandemic. LÄS MER
5. Perspektiv på lärande och förändring i organisationer
Sammanfattning : Uppsatsen ger olika perspektiv på och söker förståelse för anställdas handlande i organisationer utifrån temat lärande och förändring. Uppsatsen grundar sig på en studie av nitton organisationer med tio till tjugoanställda. Metoden är intervjuer och dokumentstudier. LÄS MER