Sökning: "Värderingar"

Visar resultat 1 - 5 av 261 avhandlingar innehållade ordet Värderingar.

  1. 1. Vägar till värderingar och värden : skolans sociala fostran i läroplanstexter och pedagogisk praktik

    Författare :Jens Pedersen; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Etik; värderingar; läroplaner; studier; undervisning; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Föreställningar och värderingar in organisation under förändring : en studie av identitetsuppfattningar inom konsumentkooperationen

    Författare :Carin Eriksson Lindvall; Lars Engwall; Eva Wallerstedt; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :organisation; förändring; föreställningar; värderingar; identitetsuppfattningar; identitet; konsumentkooperation; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Processorientering och styrning : regler, mål eller värderingar?

    Författare :Göran Nilsson; Lars A. Samuelson; Olov Arwidi; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Processorientatering; verksamhetsstyrning; organisationsförändring; Business studies; Företagsekonomi; Business Studies; Företagsekonomi;

    Sammanfattning : Frågan är om det under de senaste femton åren funnits något mer populärt managementkoncept än processorientering. När en organsation genomför en förändring som införande av processorientering kan detta givetvis påverka ett antal olika aspekter i organisationen. LÄS MER

  4. 4. Lärande, värderingar och statsvetenskap : Studenters tolkningar av genus- och nationsbegreppet

    Författare :Linda Murstedt; Max Scheja; Ola Halldén; Ulla Riis; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; conceptual change; values; student learning; political science; higher education; nation; gender; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Sociologists and feminist researchers have emphasized the prevalence of taken for granted notions about political concepts. Nation and gender are examples of concepts that are often perceived as non-political and “natural”. LÄS MER

  5. 5. Olika världar, skilda värderingar : Hur flickor och pojkar möter högstadiets fysik, kemi och teknik

    Författare :Else-Marie Staberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Gender; classroom interaction; compulsory school; learning style; science; social class; technology;

    Sammanfattning : This study investigates how Swedish pupils meet science (chemistry and physics) and technology in compulsory school. It explores girls' and boys' actions in and thoughts about these subjects. The study has a feminist perspective focusing on girls. LÄS MER