Sökning: "villkor"

Visar resultat 11 - 15 av 422 avhandlingar innehållade ordet villkor.

  1. 11. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Malmö högskola; []
    Nyckelord :Ethnography; Interaction; Interactional resources; Participation; Pedagogical praxis; PIMD;

    Sammanfattning : Träningsskolan är en inriktning inom grundsärskolan där eleverna utbildas utifrån ämnesområden som estetisk verksamhet, kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning och vardagsaktiviteter. Träningsskolan har en relativt kort historia och inrättades i slutet av 1960-talet. LÄS MER

  2. 12. Deltagandets kontextuella villkor : fem träningsskoleklassers pedagogiska praktik

    Författare :Daniel Östlund; Susan Tetler; Lotta Anderson; Kristianstad University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : The thesis should be regarded as a contribution to the development of knowledge about the interaction taking place in the educational setting for pupils with PIMD in Sweden, the training school (Sw. Träningsskola), and the contextual and interactional conditions that characterizes this educational setting. LÄS MER

  3. 13. Bankens villkor i låneavtal vid kreditgivning till högt belånade företagsförvärv : en studie ur ett agentteoretiskt perspektiv

    Författare :Magnus Lindahl; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Covenants; bank loans; mergers; acquisitions; leveraged buy outs; leveraged financing; debt financing; villkor; banklån; företagsförvärv;

    Sammanfattning : Företagsförvärv finansieras i vissa fall med en stor andel banklån. Låneavtal mellan en bank och ett företag (förvärvaren inklusive det förvärvade företaget) innehåller, vid kreditgivning till högt belånade företagsförvärv, villkor som innebär att banken ställer olika krav på företaget. LÄS MER

  4. 14. Utbildningspolitik i det andra moderna : om skolans normativa villkor

    Författare :Ylva Bergström (fd Boman); Tomas Englund; Carsten Ljunggren; Lars Lövlie; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; education; deliberative democracy and citizenship; community rationality; critique and power; Jürgen Habermas and Michel Foucault; pedagogik; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik; Pedagogik;

    Sammanfattning : What could education and citizenship possibly mean in Swedish political thought in the 21st century? The main question of this thesis is: What are the conceptual and historical conditions to relate education to the political and moral dimensions of citizenship, when society is characterized by pluralism cultural diversity? This overall embracing question is discussed from critical philosophical and theoretical view points and a historical perspective of what characterises the present. The first part (I) of the dissertation deals with the philosophical and theoretical discussion of modernity, using the theoretical perspectives of Michel Foucault and Jürgen Habermas. LÄS MER

  5. 15. Evangelist på indiska villkor : Stanley Jones och den indiska renässansen 1918-1930

    Författare :Sigfrid Deminger; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Religion Theology; Religionsvetenskap Teologi;

    Sammanfattning : .... LÄS MER