Sökning: "undervisning inom naturvetenskap"
Visar resultat 1 - 5 av 26 avhandlingar innehållade orden undervisning inom naturvetenskap.
1. Undervisning om växande geometriska mönster : En variationsteoretisk studie om hur lärare behandlar ett matematiskt innehåll på mellanstadiet
Sammanfattning : Syftet med studien är att analysera och beskriva hur lärare behandlar innehållet när de undervisar om växande geometriska mönster. Lärares handlingar och undervisning, där vissa aspekter av undervisningsinnehållet fokuseras och andra lämnas ofokuserade, ses som potential för förändringar i elevers erfarande av det undervisade innehållet. LÄS MER
2. Green Chemistry in Chemical Education and Synthetic Applications of Sulfinamides
Sammanfattning : The preparation of chiral molecules, i.e. compounds that are not identical to their mirror image, is of great interest in the field of organic chemistry. LÄS MER
3. Det undervisande fritidshemmet i lärandets tidevarv : En diskursanalytisk studie med fokus på de naturvetenskapliga och tekniska undervisningspraktikerna
Sammanfattning : School-age educare centres (SAEC) have traditionally been places with room for play and for the realization of children’s interests, initiatives, and needs. In recent years, there have been discursive shifts, where SAEC has moved from a social pedagogical arena towards an educational pedagogical one. LÄS MER
4. Det bästa av två världar : Förskollärares arbete med digitala och analoga resurser i förskolans STEM-undervisning
Sammanfattning : Den här avhandlingen undersöker hur erfarna förskollärare integrerar digitala och analoga verktyg i sin undervisning. Avhandlingen fokuserar på så kallad STEM-undervisning där ämnesområdena naturvetenskap (science), teknik (technology), ingenjörsvetenskap (engineering) och matematik (mathematics) integreras. LÄS MER
5. Naturvetenskaplig utbildning för demokrati och hållbar utveckling : licentiatavhandling i Naturvetenskap med utbildningsvetenskaplig inriktning
Sammanfattning : This licentiate dissertation is about the democratic aspects of science education. 264 student teachers provided their written reflections on various arguments for scientific knowledge and literacy, often situating these in relation to their own school experiences. LÄS MER