Sökning: "helena antonsson"

Hittade 2 avhandlingar innehållade orden helena antonsson.

  1. 1. Interaktion i särskilt boende för personer med utvecklingsstörning och utmanande beteende

    Författare :Helena Antonsson; Sture Åström; Ulla Hällgren Graneheim; Mats Lundström; Mats Granlund; Umeå universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Fysiska begränsningsåtgärder; interaktion; intervention; kommunikation; mixed methods; utmanande beteende; utvecklingsstörning; web-baserad utbildning; omvårdnadsforskning med medicinsk inriktning; Caring Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Många personer med utvecklingsstörning har kommunikativa svårigheter och har därför behov av att utveckla olika sätt att kommunicera för att kunna förstå andra och göra sig förstådda. Svårigheter i kommunikationen påverkar interaktionen mellan personer med utvecklingsstörning och deras vårdare. LÄS MER

  2. 2. Developing an educational intervention to support work-integrated learning among professionals in health and social care for individuals with intellectual disabilities

    Författare :Anh Truong; Anette Ekström-Bergström; Catrin Johansson; Helena Antonsson; Thomas Winman; Edith Roth Gjevjon; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group reflection; Intervention research; Intraprofessional and interprofessional learning; Professional development; Socioconstructivism; Web-based lecture; Gruppreflektion; Interventionsforskning; Intraprofessionellt och interprofessionellt lärande; Professionell utveckling; Sociokonstruktivism; Web-baserad föreläsning; Vårdvetenskap; Nursing science; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Continuing education in the workplace has become a crucial part of contemporary working life, in alignment with modern labor market policies advocating lifelong learning. Work-integrated learning (WIL) is aimed at supporting professional development as part of lifelong learning, emphasizing both theoretical and practical knowledge alongside interactive engagement. LÄS MER