Sökning: "Lev vygotskij"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden Lev vygotskij.

  1. 1. Barn skapar text : om kulturdialog i skolan

    Författare :Christina Björn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Report writing; Composition and exercises; Skrivprocessen; Skrivutveckling; Lågstadiet; Piagetteori; Vygotskij; Lev Semenovic;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. The conceptual structure of Soviet psychology in Vygotskij's, Leontjev's and Rubinštejn's theories

    Författare :Lars-Christer Hydén; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rubinštejn; Sergej Leonidovič; 1889-1960; Leontʹev; Aleksej Nikolaevič; Vygotskij; Lev Semenovič; 1896-1934; Psykologi-- historia -- Sovjetunionen;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Towards a Pedagogy of the Utopian Image

    Författare :Emanuel Almborg; Lars Bang Larsen; Petra Bauer; Donatella Bernardi; Susan Kelly; Olivier Marboeuf; Kungl. Konsthögskolan; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Art; Film; Pedagogy; Drama; Psychology; Evald Ilyenkov; Lev Vygotskij; Konstantin Stanislavski; Karl Marx; Fine Art; Fri Konst;

    Sammanfattning : This practice-based PhD project investigates the conditions for a pedagogy of the utopian image in contemporary art and film. It starts from the premise that there is a need for new political and social visions and scenarios. LÄS MER

  4. 4. "Nästan som en författare" - multimedialt berättande : Utforskande av lärande om och i berättande med inspiration från Vygotskij

    Författare :Anders Jansson; Inger Eriksson; Gunilla Härnsten; Pentti Hakkarainen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; cultural-historical theory and method; collaborative research; case study; learning processes; zone of proximal development; ZPD; multimedia narration; digital storytelling; learning and autism; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Didactics; didaktik;

    Sammanfattning : This thesis builds on an interest in teaching that enables learning for all children, including children with disabilities. The work is founded in a theoretical perspective on teaching and learning and respectively research practices based on Lev S. LÄS MER

  5. 5. Barns estetiska läroprocesser; Atelierista i förskola och skola : Acta Universitatis Gothoburgensis, Art and Architecture, nr 24. Göteborgs universitet

    Författare :Tarja Häikiö; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES;

    Sammanfattning : Barns estetiska läroprocesser behandlas i denna avhandling utifrån ett mångvetenskapligt perspektiv med utgångspunkt i konst- och bildvetenskap. Avhandlingen är ett bidrag till forskningen på det bildpedagogiska fältet både nationellt och internationellt. LÄS MER