Sökning: "åsa pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 44 avhandlingar innehållade orden åsa pedagogik.
1. Utbildning på gränsen mellan skola och arbete : Pedagogisk förändring i svensk yrkesutbildning 1918-1971
Sammanfattning : The aim of this thesis is to contribute knowledge about pedagogical change in Swedish vocational education and training (VET). The study focuses on vocational schools between 1918 and 1971, and discusses the educational practices that balanced on the border between school and work. LÄS MER
2. Rum för rörelse : Om kroppens bildning och utbildning i skolans gymnastiksalar
Sammanfattning : This thesis deals with questions about the built environment in relation to the education of the body. The purpose of the thesis is to illustrate and discuss prerequisites for physical literacy and education in school gymnasiums. LÄS MER
3. "Det handlar om ett värdigt liv" : människor med funktionshinder införlivar IKT i sina vardagliga liv
Sammanfattning : Studien fokuserar på människor med funktionshinder och hur de kan påverka sin livssituation med informations- och kommunikationsteknologin (IKT) som verktyg. Människor med funktionshinder ses i många sammanhang som om de vore en enhetlig grupp utan att man beaktar att funktionshinder är en av de samhälleliga skillnader som, liksom ålder, kön, klass, geografisk region etc. LÄS MER
4. Vilja, våga, kunna använda informations- och kommunikationstekniken : människor med funktionshinder i samarbete med universitet och handikapprörelse
Sammanfattning : Informations- och kommunikationstekniken har för många människor blivit en naturlig och viktig del i deras dagliga liv. Den öppnar för stora möjligheter men kan också innebära stora omställningar för människor. En återkommande fråga i den allmänna debatten är om alla människor i samhället kommer att kunna ta del av denna teknik. LÄS MER
5. Pedagogiska möjligheter i mångfaldens förskola
Sammanfattning : I denna sammanläggningsavhandling diskuteras tre olika delstudier som alla utgåttf rån förskolepraktik i förskolor som kännetecknas av en mångfald av språk och erfarenheter. Delstudie 1 fokuserar på barns kommunikation i en flerspråkig förskolemiljö och vad som kan hindra eller möjliggöra den. LÄS MER