Sökning: "preschool team learning"

Visar resultat 6 - 10 av 11 avhandlingar innehållade orden preschool team learning.

  1. 6. Samtal om barn och pedagogisk dokumentation som bedömningspraktik i förskolan - En diskursanalys

    Författare :Lise-Lotte Bjervås; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; preschool children; pedagogical documentation; speech acts; modality; assumptions; hegemonic struggle; metaphor; interdiscursivity;

    Sammanfattning : The preschool, nowadays an intergral part of the educational system, is to be found within a welfare state and a knowledge economy, within a society characterized by the idea of lifelong learning. As a conse-quence of this, the preschool is also a part of a strong culture of assessment and measurement of children’s development and learning, and for this purpose there are different tools which may be used by teachers. LÄS MER

  2. 7. Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola : en komplex och föränderlig process

    Författare :Lina Hellberg; Andreas Redfors; Susanne Thulin; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Fysik; förskola; undervisning; lärandeobjekt; förskollärare; arbetslag;

    Sammanfattning : Det naturvetenskapliga innehållet blev tydligare identifierat och framskrivet genom den reviderade läroplanen(Utbildningsdepartementet, 2010). Samtidigt beskrivs en osäkerhet hos verksamma i förskola kring vad och hur det naturvetenskapliga innehållet kan ta sig uttryck i verksamheten (Skolinspektionen, 2018). LÄS MER

  3. 8. Fritidshemmets (mellan)mål och mening : Positioneringar i kollegialt samtalande mellan fritidshemspersonal

    Författare :Sanna Hedrén; Jan Gustafsson Nyckel; Elin Almér; Björn Haglund; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; School-Age Educare; Teacher talk; Meaning-making; Positioning; Fritidshem; Kollegiala samtal; Meningsskapande; Positionering; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : IntroduktionDen här avhandlingen handlar om hur fritidshemspersonal skapar mening i kollegiala samtal. Fritidshemsarbete är organiserat som ett lagarbete där interaktioner och samarbete mellan kollegor utgör väsentliga delar av arbetet. LÄS MER

  4. 9. Förskollärares konstruktion av ett fysikaliskt fenomen som objekt för lärande i förskola : en komplex och föränderlig process

    Författare :Lina Hellberg; Andreas Redfors; Susanne Thulin; Learning in Science and Mathematics (LISMA); []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The science content became more clearly identified and specified through the revised curriculum (Utbildningsdepartementet, 2010). At the same time Skolinspektionen (2017) points out that there may be uncertainty among preschool teachers regarding what science content to teach and how the science content can be expressed in preschool (Skolinspektionen, 2017). LÄS MER

  5. 10. Young Children with Autism in a Multiethnic Immigrant Population. Prevalence, Feeding Disorders, Early Detection, and Intervention

    Författare :Petra Linnsand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Autism; Young children; Immigrant Population; Prevalence; Feeding Disorders; ARFID; Early Detection and Intervention; Early Start Denver Model;

    Sammanfattning : Background: Autism is a neurodevelopmental condition characterized by a pattern of major impairments in social communication and behavioural/sensory problems, with high rates of coexisting neurodevelopmental and medical conditions. Over the past decade, there has been a documented rise in the registered prevalence of autism worldwide. LÄS MER