Sökning: "medicinsk utbildning"

Visar resultat 26 - 30 av 40 avhandlingar innehållade orden medicinsk utbildning.

  1. 26. Strategies for evaluation of housing adaptations - Accessibility, usability and ADL dependence

    Författare :Agneta Malmgren Fänge; Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Physical medicine; kinesitherapy; Rehabilitering medicinsk och social ; revalidation; rehabilitation;

    Sammanfattning : Housing adaptation is a common intervention, in Sweden granted by municipal authorities, and performed in order to remove environmental barriers and enhance daily activities. In spite of increasing costs, efficient strategies for evaluation of the intervention are lacking. LÄS MER

  2. 27. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Högskolan Kristianstad; []
    Nyckelord :SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  3. 28. Vägar genom sjuksköterskeutbildningen : Studenters berättelser

    Författare :Petra Lilja Andersson; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; experience; life history; narratives; nursing education; nursing students;

    Sammanfattning : Syftet är att utifrån studenters livsberättelser, få kunskap om och förståelse för hur de upplever och hanterar sjuksköterskeutbildningens olika delar med särskilt fokus på spänningsfälten mellan: yrkesexamen – akademisk examen, högskoleförlagd utbildning – verksamhetsförlagd utbildning samt huvudämnet omvårdnad – stödämnet medicinsk vetenskap. Syftet är vidare att få kunskap om och förståelse för aspekter av betydelse för studenters lärande på vägen genom utbildningen. LÄS MER

  4. 29. Confidence in Midwifery : Midwifery students and midwives’ perspectives

    Författare :Lena Bäck; Ingegerd Hildingsson; Annika Karlström; Katarina Tunon; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :MEDICIN OCH HÄLSOVETENSKAP; MEDICAL AND HEALTH SCIENCES; Clinical Practice; Competence; Confidence; Knowledge; Learning; Midwifery; Midwifery education; Midwifery students; Barnmorskestudenter; Barnmorskeutbildning; Klinisk träning; Kompetens; Trygghet; Kunskap; Lärande;

    Sammanfattning : A confident midwife has an impact on a pregnant woman’s clinical outcome and birth experience. Knowledge acquisition, competence, and confidence develops over a lifetime and is of great importance in developing and forming personal skills and allowing the personal traits to grow and mature. LÄS MER

  5. 30. Social (u)orden i distriktspsykiatrien : En systemteoretisk analyse af psykiatriske patienters kommunikation og adfærd samt stigmatisering fra omverdenen

    Författare :Vibeke Klitgaard; Sociologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Rules of Communication; psychosocial disturbances; interaction systems; psychiatric institutions; socioeconomic differences; day-care centers; psychosis; stigmatization of psychiatric patients;

    Sammanfattning : This dissertation looks into everyday life at two day-care centres of community psychiatry in the municipality of Copenhagen. More specifically, it is about the patients' communication and behaviour, and about the stigmatization fromthe outer world they experience. The empirical material is based on three years of participant observation. LÄS MER