Sökning: "Varumärken"

Visar resultat 6 - 10 av 24 avhandlingar innehållade ordet Varumärken.

  1. 6. Om registrerade varumärken och inarbetade kännetecken

    Författare :Sture Heiding; Stockholms högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 7. Märkesorientering - Utveckling av varumärken som strategiska resurser och skydd mot varumärkesdegeneration

    Författare :Mats Urde; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; brand competence; resource-based strategy; trademark protection; genericness; trademark degeneration; brand identity; Brand strategy; brand orientation; management; Företagsledning; Management of enterprises;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how an organisation’s approach to brands can, in the building up of a brand competence, prevent trademark degeneration and develop and protect brands as strategic resources. A line of argument is put forward for adopting a new corporate approach (mind-set) to brands. LÄS MER

  3. 8. Varumärket som strategiskt konkurrensmedel - Om konsten att bygga upp starka varumärken

    Författare :Frans Melin; Företagsekonomiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; resource based strategy.; positioning; core values; brand orientation; brand loyalty; brand identity; brand equity; Brand management; brand strategy; Management of enterprises; Företagsledning; management;

    Sammanfattning : In recent years the importance of strong brands has come very much into focus both among theoreticians and practitioners. In order to gain a better understanding of the nature of brand strength, I have chosen to analyse the branding process. LÄS MER

  4. 9. Varor och märken – om att vara och märkas

    Författare :Marcus Gianneschi; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Studien undersöker utifrån ett varumärkeskulturellt perspektiv vilka roller konsumtion av, och tal om, varumärken spelar i unga svenska konsumenters identitetskonstruktion. Det innebär att studien ontologiskt problematiserar traditionella dikotomier i form av subjekt/objekt och producent/konsument, samt epistemologiskt inspireras av etnografiska metoder. LÄS MER

  5. 10. Varumärket som kontraktsföremål

    Författare :Stojan Arnerstål; Bengt Domeij; Joel Samuelsson; Are Stenvik; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Varumärke; licens; licensavtal; varumärkesrätt; kontrakt; kontraktsrätt; samexistensavtal; Civil Law; Civilrätt;

    Sammanfattning : Varumärken kan vara föremål för kontraktuella dispositioner av olika slag. I avhandlingen studeras varumärkesrätten i ett kontraktsrättsligt sammanhang. Undersökningsföremålet befinner sig således i skärningspunkten mellan varumärkes- och kontraktsrätten. LÄS MER