Sökning: "Skolan som organisation"
Visar resultat 21 - 25 av 28 avhandlingar innehållade orden Skolan som organisation.
21. Lära över gränser : internationella kontakter i den svenska grundskolan i ett skolutvecklingsperspektiv
Sammanfattning : Samhället befinner sig i en intensiv internationaliserings- och globaliseringsprocess. Frågan är hur skolan deltar i dessa processer. Att etablera internationella kontakter är ett sätt att delta. LÄS MER
22. Chicagoskolan : Institutionaliseringen, idétraditionen och vetenskapen
Sammanfattning : The main purpose of my thesis is to investigate how the Chicago School in urban sociology, that was active between 1915 and 1935, developed and why it produced so many classical monographs during a period of about ten to fifteen years. To outline the historical reasons for the School to develop I have chosen to view the historical context as a field with different actors. LÄS MER
23. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium
Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER
24. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9
Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER
25. Utvärdera Informationssystem : Pragmatiskt perspektiv och metod
Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen är att utveckla en intressentbaseradutvärderingsmetod för att utvärdera informationssystem. Jag har valt attkalla utvärderingsmetoden för VISU (Verksamhetsutvecklande InformationssystemUtvärdering). LÄS MER