Sökning: "Skolan som organisation"

Visar resultat 21 - 25 av 28 avhandlingar innehållade orden Skolan som organisation.

  1. 21. Lära över gränser : internationella kontakter i den svenska grundskolan i ett skolutvecklingsperspektiv

    Författare :Ulla Brodow; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället befinner sig i en intensiv internationaliserings- och globaliseringsprocess. Frågan är hur skolan deltar i dessa processer. Att etablera internationella kontakter är ett sätt att delta. LÄS MER

  2. 22. Chicagoskolan : Institutionaliseringen, idétraditionen och vetenskapen

    Författare :Oscar Andersson; Socialantropologi; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; cities in the city; melting pot; race relation cycle; natural area; natural history; migration; marginal man; life history; invasion; hybrid; hobo; ghetto; ecology; Chicago School; disorganization; succession; transit and urbanization; Sociology; Sociologi;

    Sammanfattning : The main purpose of my thesis is to investigate how the Chicago School in urban sociology, that was active between 1915 and 1935, developed and why it produced so many classical monographs during a period of about ten to fifteen years. To outline the historical reasons for the School to develop I have chosen to view the historical context as a field with different actors. LÄS MER

  3. 23. ...och den ljusnande framtid är vår... : några ungdomars bild av sin tid vid riksgymnasium

    Författare :Lena Lang; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomar med funktionshinder; Utbildning och undervisning; Gymnasieskolan - Sverige;

    Sammanfattning : Den tid vi i dagens samhälle betraktar som ungdomstid blir allt längre. De ungdomar som lämnar grundskolan tillhör en åldersgrupp som är större än på länge och det stora flertalet av dem är på väg in i svensk treårig gymnasieutbildning. LÄS MER

  4. 24. Lärares intentioner och kunskapsfokus vid ämnesintegrerad naturvetenskaplig undervisning i skolår 7-9

    Författare :Helena Persson; Margareta Ekborg; Christina Ottander; Svein Sjøberg; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : De naturvetenskapliga ämnena i svenska skolan kan undervisas som separata ämnen i kemi, biologi och fysik, men också ämnesintegrerat, d.v.s. tillsammans eller med andra skolämnen. LÄS MER

  5. 25. Utvärdera Informationssystem : Pragmatiskt perspektiv och metod

    Författare :Jenny Lagsten; Göran Goldkuhl; Fredrik Karlson; Ola Henfridsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Information systems; IS evaluation; evaluation method; pragmatism; evaluation use; Informationssystem; IS-utvärdering; utvärderingsmetod; pragmatism; utvärderingsbruk; TECHNOLOGY; TEKNIKVETENSKAP; Informatik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med avhandlingen är att utveckla en intressentbaseradutvärderingsmetod för att utvärdera informationssystem. Jag har valt attkalla utvärderingsmetoden för VISU (Verksamhetsutvecklande InformationssystemUtvärdering). LÄS MER