Lära över gränser : internationella kontakter i den svenska grundskolan i ett skolutvecklingsperspektiv

Detta är en avhandling från Karlstad : Karlstad University Studies

Författare: Ulla Brodow; [2003]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Samhället befinner sig i en intensiv internationaliserings- och globaliseringsprocess. Frågan är hur skolan deltar i dessa processer. Att etablera internationella kontakter är ett sätt att delta. Studien undersöker hur dessa kontakter ser ut i grundskolan, vilka som deltar, vilken lärmiljö denna verksamhet erbjuder lärare, elever, skolledare och skolan som organisation samt om en utveckling skett över åren.



Studien företas i ett skolutvecklingsperspektiv med syftet att ta reda på om och i så fall på vilka sätt internationella kontakter kan anses vara en del av den pågående skolutvecklingen Instrumenten är en webbstudie av svenska grundkolors webbsidor, en enkät samt intervjuer med skolledare, lärare och elever i 6 grundskolor med lång och varierad erfarenhet av internationella kontakter.



Slutsatsen är att denna verksamhet är en god lärmiljö för alla deltagande parter, att den har en inneboende outnyttjad resurs och att den så som den förekommer i de sex grundskolorna kan anses vara en del av den pågående skolutvecklingen. Problemet är att jämförelsevis få lärare och elever är engagerade i detta slags verksamhet.



I studien argumenteras för att alla elever under sin grundskoletid bör få någon erfarenhet av internationella kontakter och att skolan ges en aktiv roll med ett tydligt mål i den pågående internationaliserings- och globaliseringsprocessen.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.