Sökning: "Finno-Ugric Languages"

Visar resultat 6 - 10 av 18 avhandlingar innehållade orden Finno-Ugric Languages.

  1. 6. A Corpus-Based Study on the Degrees of Lexicalization and Grammaticalization of Finnish Converbs

    Författare :Riitta-Liisa Valijärvi; Lars-Gunnar Larsson; Raimo Raag; Fred Karlsson; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Finno-Ugric languages - general; converb; non-finite verb form; lexicalization; grammaticalization; adposition; adverb; complex conjunction; deverbal adposition; prototype; frequency; Finnish; syntax; functional-typological linguistics; cognitive linguistics; newspaper language; Finsk-ugriska språk - allmänt; Finsk-ugriska språk; Finno-Ugric Languages;

    Sammanfattning : This study attempts to define the degrees of lexicalization and grammaticalization of the Finnish converbs ending in ­Ten, ­TUA, ­TessA, ­TAkse­, ­mAllA and -mAttA. The study is based on a corpus of Finnish newspaper texts from the 1990s. The approach is fundamentally functional-typological and cognitive. LÄS MER

  2. 7. Den ofullkomliga traditionen : bilden av Ingermanlands kvinnliga runotradition

    Författare :Satu M. Gröndahl; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; HUMANIORA; HUMANITIES; Finno-Ugric languages; Finsk-ugriska språk; Literature; Litteraturvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 8. Multilingual literacy among young learners of North Sámi : contexts, complexity and writing in Sápmi

    Författare :Hanna Outakoski; Mikael Vinka; Kirk P. H. Sullivan; Eva Lindgren; Kenneth Hyltenstam; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; bilingualism; complexity; Continua of Biliteracy; diversity; global North; keytroke logging; learners; literacy; Nordic Countries; North Sámi; Sápmi; school; writing; finsk-ugriska språk; Finno-Ugric Languages;

    Sammanfattning : This thesis presents an investigation of the complexities of the immediate, ideological, educational, and societal contexts for literacy development among North Sámi learners between the ages of 9 and 15 who live in Northern Finland, Norway and Sweden in the central regions of Sápmi. Further, this thesis focuses on one area of literacy, namely writing. LÄS MER

  4. 9. Nominalavledningar på ahka i lulesamiskan

    Författare :Susanna Angéus Kuoljok; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Språk; Samiska; Lulesamiska; Ordbildning; Finno-Ugric languages; Finsk-ugriska språk;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 10. Varumärket för meänkieli – användningen av h i efterstavelsen i skrift

    Författare :Harriet Kuoppa; Johanna Vaattovaara; Harri Mantila; Erling Wande; Pirkko Nuolijärvi; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Meänkieli; non-initial syllables; metathesis; variation; sociolinguistics; linguistic change; Torne Valley; meänkieli; efterstavelse; metates; variation; sociolingvistik; språklig förändring; Tornedalen; finsk-ugriska språk; Finno-Ugric Languages;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om variation i skriven meänkieli med fokus på variation i ett specifikt drag, h i efterstavelsen (t.ex. saunhaan > sauhnaan 'till bastun'). Tidigare forskning har visat att detta språkdrag påträffas med omfattande variation efter ett särskilt mönster i talspråket (t. LÄS MER