Sökning: "Anna Nordenstam"
Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade orden Anna Nordenstam.
1. Möten med dikten : Poetiska läspraktiker inom och utanför gymnasieskolan
Sammanfattning : The aim of this compilation thesis was to increase the understanding of secondary students’ poetic literacies both inside and outside school. The study employed an overarching theoretical framework derived from New Literacy Studies in which poetry reading is understood as a social practice (Barton, 2007; Barton & Hamilton, 2000; Street, 2001). LÄS MER
2. Värv och verk : Förnyelse och tradition i Nordisk kvinnolitteraturhistoria från tillkomst till tryckt bok
Sammanfattning : Nordisk kvinnolitteraturhistoria [The History of Nordic Women’s Literature; henceforth NKLH] is a history of literature published in five volumes 1993–1998. It was written with the overtly stated intention to change literary history on feminist grounds. LÄS MER
3. Begynnelser. Litteraturforskningens pionjärkvinnor 1850–1930 : Beginnings. The Pioneering Women in Swedish Literary Historiography, from 1850 to 1930
Sammanfattning : The present thesis is on the subject of beginnings, when Swedish women first entered the literary field and began to write about literature and to address the gender perspective. The first phase began when Sophie Leijonhufvud (married name Adlersparre) and Rosalie Olivecrona established the journal Tidskrift för hemmet (The Journal of Domestic Life, 1859), one of the main Swedish women's fora for intellectual development and dissemination of literature. LÄS MER
4. Litteraturhistoriskt undervisningsinnehåll – introduktion och respons
Sammanfattning : This study aims to develop knowledge about the teaching of literary history in upper secondary school. Sub-study I explores: What content is foregrounded when upper secondary school teachers of Swedish introduce literary history? And what significance can different teaching content have for sparking interest? Sub-study II explores: What teaching content sparks students’ interest in literary history? And what other aspects of the teaching spark their interest in literary history according to the students themselves? The study is framed by didactics and curriculum theory and also theories about interest and teaching. LÄS MER
5. Läsa, förstå, analysera : En komparativ studie om svenska och franska gymnasieelevers reception av en narrativ text
Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till en ökad kunskap om hur litterär socialisation genom undervisning i olika kontexter påverkar elevers sätt att förhålla sig till en narrativ text och vilka konsekvenser den litterära socialisationen får för olika aspekter av litteraturreception, såsom tolkning, förståelse och begreppshantering. I denna komparativa studie används Sverige och Frankrike som exempel. LÄS MER