Sökning: "pedagogik och tradition"
Visar resultat 6 - 10 av 98 avhandlingar innehållade orden pedagogik och tradition.
6. Lärande i en traditionstung kontext : Om psykoanalytiker som lär gemensamt i samband med utvecklandet av en metod för behandling av spädbarn och föräldrar
Sammanfattning : Denna avhandling inom arbetslivspedagogik syftar till att bidra med kunskap om villkor för gemensamma lärprocesser då ny kunskap utvecklas i en traditionstung kontext. Studien handlar om en grupp psykoanalytiker som utvecklar en ny behandlingsmetod, sk. spädbarnsanalys, för att arbeta med spädbarn och deras föräldrar. LÄS MER
7. Psykoanalys i ljuset av metafor och metonymi : En analys av Freuds teori om primärprocesstänkande och tolkningsarbete utifrån konceptuell metaforteori
Sammanfattning : The aim of this dissertation is to examine how Conceptual metaphor theory (CMT), with its detailed conceptual framework for various metaphorical and metonymic thought processes, can clarify and deepen psychoanalysis, specifically Freud's theory of the primary process thinking as a central element in his theory of the unconscious, as well as his interpretive work in the case study, Analysis of a phobia in a five-year-old boy (Little Hans). In a broader perspective, my dissertation also has educational relevance as a contribution to the theoretical discussions of meaning and meaning-making. LÄS MER
8. Möjligheter och begränsningar : Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken
Sammanfattning : This study examines processes connected to teacher’s transformation of the Montessori theory and it's described application to a daily practice. The aim is to create knowledge about what constitutes possibilities and limitations for teachers in their daily work with Montessori education. LÄS MER
9. Mellan samtid och tradition : folkhögskolans identitet i kursutbudets yrkesinriktning
Sammanfattning : In this thesis the vocational orientation of the courses offered - as an expression of the folk high school's self-identity- is analysed. The point of departure was that what the folk high school do, is a way to show what it wants to be and, therefore, reflects what it is. LÄS MER
10. Det långa mötet - IT och skolan : om spridning och anammande av IT i den svenska skolan
Sammanfattning : Avhandlingen syftar till att beskriva och förstå hur IT spridits och anammats i den svenska skolan. Den vetenskapliga frågeställningen är om det är möjligt att att förstå IT-utvecklingen på skolområdet i termer av teknikspridning. LÄS MER