Sökning: "läs- och skrivsvårigheter"

Visar resultat 11 - 15 av 20 avhandlingar innehållade orden läs- och skrivsvårigheter.

  1. 11. Dyslexi på två språk : En multipel fallstudie av spansk-svensktalande ungdomar med läs- och skrivsvårigheter

    Författare :Christina Hedman; Kenneth Hyltenstam; Christina Hellman; Åke Viberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; dyslexia; bilingualism; second language reading acquisition; Languages and linguistics; Språkvetenskap; tvåspråkighetsforskning; Bilingualism Research;

    Sammanfattning : The complicated task of deciding whether reading and writing difficulties in a second language learner stem from dyslexia or from problems associated with second language learning serves as the primary theme of this study. The theoretical framwork of dyslexia-related issues is a phonological cause model (Ramus, 2004). LÄS MER

  2. 12. Studenter med läs- och skrivsvårigheter som deltagare i högre utbildning

    Författare :Marianne Björn Milrad; Christer Jacobson; Leif Lindberg; Åke Olofsson; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dyslexi; högre utbildning; Education; Pedagogik; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The emphasis on higher education (HE) in today’s knowledge society has increasedthe amount of students enrolled in universities in Sweden. Two percentof these students are people with disabilities, of whom more than half are studentswith dyslexia. Dyslexia is a disability that involves difficulty with writtentext which is the essence of HE. LÄS MER

  3. 13. I kamp med skriftspråket. Vuxenstuderande med läs- och skrivsvårigheter i ett livsvärldsperspektiv

    Författare :Nadja Carlsson; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Orator verbis electris : taldatorn en pedagogisk länk till läs- och skrivfärdighet: utprövning och utvärdering av taldatorbaserade träningsprogram för elever med läs- och skrivsvårigheter

    Författare :Irené Dahl; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Internal control; Operational efficacy; Phonologically awareness; Reading; Spelling ability; Synthetic Speech Feedback;

    Sammanfattning : This study presents results from a project named The OVE-project (Orator Verbis Electris i.e. electric speech machine). The aim of this thesis is to describe and to evaluate a set of computer - programs based on synthetic speech. LÄS MER

  5. 15. Uppfattningar om specialpedagogiska insatser : aspekter ur elevers och speciallärares perspektiv

    Författare :Dennis Groth; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att studera elever och speciallärares uppfattningars om de riktade åtgärderna inom den specialpedagogiska verksamheten. Konkret så har det handlat om att utröna det som elever och speciallärare uppfattar som meningsskapande i den specialpedagogiska verksamheten med avseende på självbild, självvärdering och lärande. LÄS MER