Sökning: "göteborgs universitet specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 72 avhandlingar innehållade orden göteborgs universitet specialpedagogik.

  1. 1. Vetenskaplig kommunikation inom utbildningsområdet - två empiriska studier

    Författare :Michael Hansen; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Kumulativitet; utbildningsvetenskap; publicering; bibliometri; vetenskaplig kvalitet; citering.;

    Sammanfattning : Forskningen om utbildning och lärande är omfattande. Uppsatsens syfte är att öka kunskapen om denna forskning och dess förutsättningar. Forskning ses som ett system för kunskapsbildning och det som studeras är detta systems interna kommunikation i form av publikationer och referenser. LÄS MER

  2. 2. Education for Democracy? : Life Orientation: Lessons on Leadeship Qualities and Voting in South African Comprehensive Schools

    Författare :Getahun Yacob Abraham; Inga Wernersson; Ilse Hakvoort; Rajendra Chetty; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Classroom; democracy; differences; leadership qualities; learners; life orientation; participation; South Africa; teachers; voting; Education; Pedagogik; Classroom; democracy; leadership qualities; Life Orientation; Life Skills; South Africa; voting;

    Sammanfattning : This study takes as its starting point how teachers understand, interpret and teach social development aspects of Life Orientation in South African comprehensive schools. The specific focus is on lessons on leadership qualities and voting for third grade learners in four schools, each dominated by either Black, Coloured, White or mixed groups of learners. LÄS MER

  3. 3. Skicklig läs- och skrivundervisning i åk 1-3: Om lärares möjligheter och hinder

    Författare :Tarja Alatalo; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; lärarutbildning; läs- och skrivundervisning; läs- och skrivsvårigheter; stavningsregler; fonologisk medvetenhet fonemisk medvetenhet lärarutbildning;

    Sammanfattning : This study focuses on teachers’ opportunities and obstacles to perform skillful reading and writing instruction. It’s about the ability to accurately identify where students are in their reading and writing process and to help them develop good reading skills. LÄS MER

  4. 4. Matematik? – Nej, det handlar bara om sunt förnuft och rätt attityd. En studie av matematikinnehållande aktiviteter i lärlingsvux inom detaljhandeln

    Författare :Charlotte Arkenback-Sundström; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Changing practice by reform. The recontextualisation of the Bologna process in teacher education

    Författare :Richard Baldwin; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Bologna; teacher education; policy implementation; recontextualisation;

    Sammanfattning : .... LÄS MER