Sökning: "Techné"
Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade ordet Techné.
1. Pippi mellan världar : En bildretorisk studie
Sammanfattning : Blickens kreativitet står i fokus i doktorsavhandlingen Pippi mellan världar (2020). Här introducerar jag nymaterialistiska tankegångar i en bildretorisk studie. Jag betonar särskilt lyssnarens/betraktarens egen medskapande roll när hon kreativt orienterar sig i sin omvärld. LÄS MER
2. Analog Circuit Topology Development: Practice methods for technology and teaching based on comprehensible transistor models
Sammanfattning : To obtain adequate knowledge for design of robust analog circuits in industry, circuit engineers gain main knowledge from own practice experience, because theory taught by universities rarely states validity limits and result spreads. Therefore, when going from university to industry, the engineers find this theory nontrustworthy and relinquish it. LÄS MER
3. Technē kata bion sive ars recte regendæ vitæ cum approbatione amplissimæ facult. philosophicæ in regia academia Upsaliensi svb præsidio ... Petri Aurivillii ... ad examen publicum proposita ab Haqvino M. Bohlin. Ang. in auditorio Gustaviano majori ad diem 19. Junij A. 1671
Sammanfattning : .... LÄS MER
4. Textila konstmöten : Konstslöjdanstalten i Lund 1897–1932
Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen är att skapa förståelse för den textila konstens kunskapscirkulation med utgångspunkt från Konstslöjdanstalten vid Kulturen i Lund 1897–1932, med inriktning på dess historiska kontext, organisation och textila produktion. Avhandlingen belyser hur Sveriges utbredda textila kunskapskapital och traditioner samt idéer och utbildningsambitioner kring konst och hantverk skapade ett textilt kunskapslandskap kopplat till dåvarande kulturhistoriska idéer. LÄS MER
5. Förskollärares yrkeskunnande : Förskollärares erfarenheter av praktiskt handlande i pedagogisk verksamhet
Sammanfattning : The aim of this dissertation was to interpret and analyze how preschool teachers described their professional skills and to deepen understanding about this. Two questions were used to achieve this aim. The first question concerned what preschool teachers talked about regarding their experiences work in praxis. LÄS MER