Avancerad sökning

Hittade 4 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tvåspråkig utveckling i skolåldern : en jämförelse av sverigefinska elever i tre undervisningsmodeller

    Författare :Veli Tuomela; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Finnish language; Swedish language; Education; Elementary schools; Students; School children; Language acquisition; Teaching; Finns; Sweden; Bilingualism; Diglossia Linguistics ; Tvåspråkighet; Svenska språket; Finska språket; Undervisning; Grundskolan; Sverigefinnar; Elever; Språkutveckling; Sverige;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. English immersion in Sweden : a case study of Röllingby High School, 1987-1989

    Författare :Lisa Washburn; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Andraspråk; Språkinlärning; Språkundervisning; Tvåspråkighet; undervisning; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : This study reports on a two-year late immersion program with English as the target language which took place from 1987-1989 at Röllinge high school. The project was modelled on similiar late immersion programs in Canada with French as the language of instruction. LÄS MER

  3. 3. Interkulturellt lärande : intentioner och realiteter i svensk grundskola sedan 1960-talets början

    Författare :Monica Eklund; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras interkulturellt lärande dels utifrån statens intentioner avseende den formella socialisationens mål och innehåll, dels utifrån lärandet hos eleverna, det vill säga som realitet. Det övergripande målet var att analysera om den offentliga socialisationen inom grundskolan ger barn och ungdomar redskap att hantera kulturell mångfald. LÄS MER

  4. 4. Language policy and Sámi education in Sweden : ideological and implementational spaces for Sámi language use

    Författare :Kristina Belancic; Eva Lindgren; Patrik Lantto; Ylva Jannok Nutti; Hilde Sollid; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Sámi language use; Sámi Indigenous education; implementational and ideological spaces; Swedish Sápmi; language teaching and learning; språkdidaktik;

    Sammanfattning : In Sámi schools in Sweden, the use of the Sámi languages and Swedish as languages of instruction is regulated by government and education policy; legislation allows Sámi and Swedish to be used for teaching and learning. However, agency and personal beliefs about Sámi languages play important roles in language use. LÄS MER