Sökning: "SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik"
Visar resultat 1 - 5 av 655 avhandlingar innehållade orden SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik.
1. Mellan frihet och kontroll om läroplanskonstruktioner i svensk skola
Detta är en avhandling från Örebro : Örebro universitetSammanfattning : The aim of this thesis is to explore how different competing discourses in the historical context of the Swedish education development have qualified and disqualified different constructions of national curriculum. How and after what kind of principles is the curriculum constructed? What qualify who are going to be recognized as the author and addressee of the curriculum? These key ques-tions of the study are discussed in the first part of the thesis. LÄS MER
2. Gestaltandets pedagogik Om att skapa konsthantverk
Detta är en avhandling från Stockholm : Pedagogiska institutionen, Stockholms universitetSammanfattning : Why, and what does it involve for an individual to perform Arts and Crafts, are the questions studied in this thesis. The purpose of this thesis is to examine the pedagogical conditions of Arts and Crafts objects, through studying the processes that take place where people give form to personal expressions and to understand the meanings these processes have for them. LÄS MER
3. Transformativa kunskapsprocesser för verksamhetsutveckling En feministisk aktionsforskningsstudie i förskolan
Detta är en avhandling från Växjö : Växjö University PressSammanfattning : Denna avhandling hade två syften. 1. Att i ett organisations-, professions- och pedagogiskt samverkansperspektiv studera några förskollärares möjligheter och hinder för utvecklingen av en genusmedveten pedagogik. 2. LÄS MER
4. En analys av sexåringars bildspråk: bilder av skolan
Detta är en avhandling från Elisabet Ahlner Malmström, Bästekille backar 27735 Kivik, Sweden alt Lund University Press Box 141, SE-22100 Lund, SwedenSammanfattning : Interaction, communication and signification are fundamental to the human world. How do children use codes in their drawings, as in-struments of processing information, representing reality? I find use-ful tools in theories that focus upon the semiotic play, thought and language. LÄS MER
5. Critical Thinking in Scholarship: Meanings, Conditions and Development
Detta är en avhandling från Department of Education. Lund UniversitySammanfattning : Popular Abstract in Swedish Syftet med denna avhandling är att utforska fenomenet vetenskapligt kritiskt tänkande, när det gäller dess olika innebörder, villkor och utveckling. Kritiskt tänkande studeras genom att analysera olika filosofiska och pedagogiska texter, utifrån ett hermeneutiskt-fenomenologiskt perspektiv. LÄS MER
