Kreativt skrivande och kritiskt tänkande

Detta är en avhandling från Örebro : Örebro university

Sammanfattning: I högskolesammanhang finns en tendens att betrakta fantasi och känsla som hinder för kritiskt tänkande. I denna studie, som har en högskoledidaktisk utgångspunkt, prövas tvärt om att se subjektivitet som resurs. Studien prövar lärande genom skrivande. Den prövar också hur man kan analysera den skrivna texten för att se vilka läranderesultat som följt avskrivandet. Närmare bestämt är det kreativt skrivande som metod för att öva kritiskt tänkande som undersöks. På en högskolekurs i kreativt skrivande får studenter i uppgift att skriva berättelser utifrån ett moraliskt dilemma. Berättelserna blir underlag för diskussioner och analyser under seminarier. Till sist sammanfattar studenterna sina tankar och iakttagelser i samband med övningen i en reflektionstext. Dessa texter utgör huvudmaterialet för studiens textanalytiska ansats.För att undersöka lärandet genom skrivande har aktivitetsteori, en organisationsteori på sociokulturell grund, använts som en textanalytisk modell. Analysresultaten visar att kritiskt tänkande blir olika i de närmare femtio texterna som undersökts, men att det följer vissa mönster som är beroende av vad skribenterna vill med sitt skrivande och vilka de blir när de skriver, alltså vilka skribentidentiteter som intresserar dem.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.