Sökning: "Existentiella praktiker"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden Existentiella praktiker.

  1. 1. Interaction as existential practice : An explorative study of Mark C. Taylor’s philosophical project and its potential consequences for Human-Computer Interaction

    Författare :Henrik Åhman; Ann Lantz; Anders Hedman; Jeffrey Bardzell; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Human-Computer Interaction; Materiality; The self; Interaction; HCI theory; Mark C. Taylor; Poststructuralism; Postmodernism; Philosophy; Complexity theory; Existential practices; Friedrich Nietzsche; Människa-Datorinteraktion; Materialitet; Självet; Interaktion; MDI teori; Mark C. Taylor; Poststrukturalism; Postmodernism; Filosofi; Komplexitetsteori; Existentiella praktiker; Friedrich Nietzsche; Människa-datorinteraktion; Human-computer Interaction;

    Sammanfattning : This thesis discusses the potential consequences of applying the philosophy of Mark C. Taylor to the field of Human-Computer Interaction (HCI).The first part of the thesis comprises a study focusing on two discursive trends in contemporary HCI, materiality and the self, and how these discourses describe interaction. LÄS MER

  2. 2. Att mötas på folkhögskola : en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning

    Författare :Filippa Millenberg; Per Andersson; Erik Nylander; Eva Alerby; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Lifeworld phenomenology; Ethnography; Folk high school; Teacher; Encounter; Livsvärldsfenomenologi; Etnografi; Folkhögskola; Lärare; Möten;

    Sammanfattning : I avhandlingen utforskas pedagogiska praktiker och den lärande vardagen på folkhögskola genom att titta på hur möten mellan lärare och kursdeltagare framträder i hantverkskurser på folkhögskola. Vidare utforskar studien hur den relationella dimensionen av dessa möten kan förstås och vilken betydelse möten har i lärares praktik. LÄS MER

  3. 3. Att bära världen på sina axlar : Miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession

    Författare :Magnus Johansson; Pedagogik; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; environmental education; professional competence; phenomenology; higher education; phenomenographic research; education for sustainable development; environmental education;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate experiences of and ways of relating to environmental issues and towards their profession among a group of graduates in environmentla science. The respondents were either in the end of or had completed an educational program in Environmental sciences with a social science perspective offered at Malmö University. LÄS MER