Sökning: "summativ"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade ordet summativ.

  1. 1. Samtal om skrivbedömning : Lärares normer, beslut och samstämmighet

    Författare :Per Blomqvist; Kristina Danielsson; Viveca Lindberg; Gustaf Bernard Uno Skar; Lars Sigfried Evensen; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Writing assessment; social moderation; assessment norm; pedagogical decision; decision-making process; summative assessment; krivbedömning; kvalitetsuppfatttningar; förväntningsnormer; didaktiska beslut; summativ bedömning; beslutsprocesser; språkdidaktik; Language Education;

    Sammanfattning : This thesis reports and discusses results from a qualitative study of Swedish teachers' writing assessment in upper secondary school. Based on teacher group discussions, the study investigates teachers' interactions, expressions of norms and decisions when assessing and grading students' writing in the subject of Swedish. LÄS MER

  2. 2. Bedömning av det muntliga nationella provet : en bedömning för metaspråk om muntligheten

    Författare :Maria Brännström; Anders Sigrell; Kent Adelmann; Anne Palmér; Malmö högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; formativ bedömning; summativ bedömning; retorik; den retoriska arbetsprocessen; muntlighet; tala; lyssna; metaspråk; sociokulturell teori; receptionsteori; gymnasieskolan; språkdidaktik.;

    Sammanfattning : The starting point in this licentiate thesis is the fact that students are to do a national test in Swedish, Course B, in upper secondary school, and that their oral presentations are to be assessed by the teacher. Since the assessment of orality must be equal according to the curriculum and irrespective of the teaching preceding the assessment, questions on teacher training in orality are highlighted. LÄS MER

  3. 3. Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap : Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder

    Författare :Tobias Jansson; Håkan Löfgren; Joakim Samuelsson; David Rosenlund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Classroom assessment; Assessment practice; Teacher agency; Performativity; Validity; Civics; Social studies; Upper secondary school teachers; Thematic analysis; Bedömning; Bedömningspraktik; Läraragens; Performativitet; Validitet; Samhällskunskap; Gymnasielärare; Tematisk analys;

    Sammanfattning : I denna avhandling undersöks samhällskunskapslärares bedömnings-praktiker vad gäller syften, innehåll, förmågor och metoder, samt faktorer som kan påverka lärares bedömningspraktiker. Detta undersöktes genom tematiska analyser av intervjuer med totalt nitton gymnasielärare och deras bedömningsuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Ask and distract : Data-driven methods for the automatic generation of multiple-choice reading comprehension questions from Swedish texts

    Författare :Dmytro Kalpakchi; Johan Boye; Joakim Nivre; KTH; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; multiple choice questions; question generation; distractor generation; reading comprehension; second-language learners; L2 learning; Natural Language Generation; flervalsfrågor; frågegenerering; distraktorsgenerering; läsförståelse; andraspråkslärande; L2-inlärning; Natural Language Generation; Speech and Music Communication; Tal- och musikkommunikation;

    Sammanfattning : Multiple choice questions (MCQs) are widely used for summative assessment in many different subjects. The tasks in this format are particularly appealing because they can be graded swiftly and automatically. LÄS MER

  5. 5. Återkoppling i analoga och digitala klassrum : Spänningsfyllda verksamheter i samhällskunskapsundervisning

    Författare :Agneta Grönlund; Joakim Samuelsson; Johan Samuelsson; Marie Tanner; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; feedback; formative assessment; social studies teaching; social studies didactics; upper-secondary school; computer-aided teaching; Learning Management System; återkoppling; feedback; formativ bedömning; samhällskunskapsundervisning; samhällskunskapsdidaktik; gymnasieskola; datorstödd undervisning; lärplattform;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares återkoppling i samhällskunskap i analog och digital kontext med särskilt intresse för återkopplingens formativa syfte. Studien är genomförd med ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. I delstudie ett utforskas återkoppling i det analoga klassrummet och i delstudie två återkoppling i lärplattform. LÄS MER