Sökning: "Assessment practice"
Visar resultat 1 - 5 av 681 avhandlingar innehållade orden Assessment practice.
1. Undervisning och bedömning i svenska på högstadiet : Elever i årskurs 7 skriver saga och recension
Sammanfattning : The present study aims to investigate instruction and assessment in Swedish during two writing units, a fairytale and a book review, in lower secondary school, year seven. The research questions that guide the study deal with aspects such as what subject content appears to be important in the classroom instruction, how this content is highlighted, and what appears to be the purpose of the assessment. LÄS MER
2. Formativ bedömning : en enkel match eller en svår utmaning? Effekter av en kompetensutvecklingssatsning på lärarnas praktik och på elevernas prestationer i matematik
Sammanfattning : Research reviews have shown that the use of formative assessment in classroom practice can substantially improve student achievement. However, a strong research base about how to support teachers’ implementation of such formative classroom practice is lacking. LÄS MER
3. Framåtsyftande bedömning i tidig läsundervisning : Teori och praktik
Sammanfattning : Syfte är att bidra med kunskap om hur framåtsyftande bedömning kan användas och används av lärare som underlag för pedagogiska åtgärder i tidig läsundervisning. I avhandlingen har jag ett pragmatiskt förhållningssätt till både teorier och metoder. Avhandlingen bygger på fyra artiklar. LÄS MER
4. Student nurses in clinical practice : Studies on independence, assessment and performance
Sammanfattning : The overall aim of this research project was to describe student nurses' learning during clinicalpractice. One group of students (n= 60) was randomly selected from two colleges and followedduring their three-year nursing education. LÄS MER
5. Granskning och vägledning : Utredningssamtal med presumtiva adoptivföräldrar som institutionell praktik
Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lämplighet för adoptivföräldraskap granskas i och genom samtal. I avhandlingen analyseras utredningssamtalens innehåll och genomförande i relation till institutionella mål. LÄS MER