Sökning: "anders dybelius"

Hittade 3 avhandlingar innehållade orden anders dybelius.

  1. 1. Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848-2009

    Författare :Anders Dybelius; Jönköping University; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Georg Carl von Döbeln; Johan Ludvig Runeberg; Use of history; culture of history; sybolic figure; educational culture; popular culture; commemorative culture;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the use of history in relation to General Georg Carl von Döbeln (1758–1820), a prominent Swedish commander in the “Finnish War” of 1808–1809. The empirical material is extensive and includes, among others, a dissertation, biographies, movies, newspapers and weekly journals, an opera, a radio play, novels, a students’ farce, theatre plays, video recordings from various commemorative events, and annuals. LÄS MER

  2. 2. Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848 – 2009

    Författare :Anders Dybelius; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Georg Carl von Döbeln; Johan Ludvig Runeberg; use of history; culture of history; symbolic figure; educational culture; popular culture; commemorative culture;

    Sammanfattning : Abstract Dybelius, A. 2012: Ett hållbart minne? Historiebruk kring Georg Carl von Döbeln 1848–2009. (A sustainable memory? The use of history in relation to Georg Carl von Döbeln 1848– 2009.) Avhandling från Institutionen för historiska studier, Göteborgs universitet. LÄS MER

  3. 3. Historiska resonemang på mellanstadiet : En designbaserad studie för att utveckla undervisningen

    Författare :Helene Hugo; Viveca Lindberg; Elisabet Sandblom; Anders Dybelius; Charlotta Olvegård; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; HUMANIORA; HUMANITIES; History teaching; historical thinking; historical reasoning; disciplinary literacy; middle school; Educational design research;

    Sammanfattning : Den här studien tar sin utgångspunkt i en av de förändringar som införandet av läroplanen 2011 innebar, nämligen att mellanstadieelever ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att föra historiska resonemang. Syftet är att bidra med kunskap om relationen mellan lärares planering för och mellanstadieelevers utveckling av historiskt resonerande och ämneslitteracitet. LÄS MER