Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Det demokratiska uppdraget - en utmaning för pedagogen i grundsärskolan? : En studie om elevinflytande i träningsskolan där TAKK används som kommunikationsverktyg

    Författare :Malin Martinsson Niva; Staffan Karp; Katarina Norberg; Anna-Lena Tvingstedt; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Elevinflytande; grundsärskola med inriktning träningsskola; TAKK; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka pedagogens arbete med elevinflytande i grundsärskolan med inriktning träningsskola där TAKK, Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation användes som kommunikationsverktyg. Det empiriska materialet samlades in från tre skolor i tre olika kommuner i samma län. LÄS MER

  2. 2. Participation in everyday life for adults with profound intellectual (and multiple) disabilities

    Författare :Lena Talman; Jonas Stier; Jens Ineland; Mälardalens högskola; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; everyday life; participation; profound intellectual and multiple disability; social care; socialt arbete; Social Work;

    Sammanfattning : Background: Adults with profound intellectual (and multiple) disabilities need society’s support to live under “as normal circumstances” as possible. Support should be carried out in accordance with the Swedish disability policy vision of full participation in community and equality in living conditions. LÄS MER