Elektroniska marknadsplatser : IT-stöd för små och medelstora leverantörer

Sammanfattning: Den här avhandlingens ämne är elektroniska marknadsplatser och hur sådana bör utformas utifrån mindre leverantörers perspektiv. Med leverantörer avses här de säljande företag som använder marknadsplatser som mellanhand för att sälja varor och tjänster. I den situation som studerats används ofta denna kanal på begäran av kunden och dessutom via en marknadsplats vars utformning primärt är utformad utifrån kundens behov. Den kategori av marknadsplatser som har studerats har vidare inriktning mot inköp och försäljning mellan organisationer och företag.En central utgångspunkt och viktig förutsättning för studiens berättigande är uppfattningen om att forskningen kring den här kategorin av elektroniska marknadsplatser visat ett oproportionerlig litet intresse för just leverantörernas situation i allmänhet och de mindre aktörerna i synnerhet. Detta trots att ett reellt kunskapsbehov existerar såväl inomvetenskapligt som i praktikfältet. Det problem som ligger bakom praktikfältets kunskapsbehov har dessutom aktualiserats och accentuerats i Sverige under avhandlingsarbetes absoluta slutfas. Detta genom förändrad lagstiftning som innebär att alla leverantörer till offentlig sektor har krav på sig att kunna kommunicera elektroniskt.Den övergripande forskningsfråga som behandlas har formulerats som: ”Vilken utformning bör en elektronisk marknadsplats ha för att stödja mindre leverantörers ändamål?” och sedermera besvarats genom utveckling, presentation och tillämpning av en uppsättning utformningskriterier. Den övergripande forskningsstrategin har omfattat genomförande av en kvalitativ fallundersökning bestående av flera delstudier och praktikteori har utgjort ett centralt teoretiskt perspektiv. Undersökningens primära fall har varit den väletablerade skandinaviska marknadsplatsen Visma Proceedo och det praktiska genomförande har inneburit insamling och analys av data i form av intervjuer, dokument och demosystemtester.Kunskapsbidraget studien resulterat i består av fyra delar: en uppsättning utformningskriterier för elektroniska marknadsplatser, en kategorisering av mindre leverantörers ändamål, begreppsutveckling om s.k. marknadsplatspraktiker respektive ett antal praktikteoretiska utformningsprinciper. De två förstnämnda bidragen är riktade mot både praktikfältet och forskarsamhället med de två senare mer teoretiskt och inomvetenskapligt ämnade.Utformningskriterierna består av sju preskriptiva utsagor vilka är ämnade att kunna användas som riktningsvisare vid marknadsplatsutformning. Kriterierna utgör därmed det egentliga svaret på den övergripande forskningsfrågan. Studiens identifiering och kategorisering av de mindre leverantörernas ändamål visar att leverantörerna använder marknadsplatsen för att tillmötesgå befintliga kunders önskemål och krav. Vidare visar analysen två huvudkategorier vilka utgör centrala förutsättningar för de mindre leverantörernas aktivitet på den här typen av elektronisk marknadsplats: dels möjligheten till kontroll: att kunna granska och påverka sin egen information och dels behovet av matchning: överensstämmelse mellan marknadsplatsaktiviteten och den övriga (egna) verksamheten.I syfte att betrakta, analysera och förstå det studerade fenomenet presenterar avhandlingen också de två praktikteoretiska begreppen marknadsplatspraktik respektive försäljningspraktik. Intressenter för detta bidrag finns primärt bland forskare med intresse praktikteori och interorganisatoriska företeelser som elektroniska marknadsplatser.På vägen mot de tillämpningsspecifika utformningskriterierna har avhandlingsarbetet emellertid också inneburit teoriutveckling på ett betydligt mer generiskt plan. Resultatet är att en till karaktären deskriptiv praktikteoretisk modell har utökats med en uppsättning designprinciper. Principerna är resultat av en teoretisk syntes av informationssystemteori, sociotekniska designprinciper och praktikteori. Då principerna och tillämpningen av dem presenteras åtskilt från varandra är det möjligt för andra att tillämpa, testa och vidareutveckla dem helt bortom undersökningens fall och studieområde.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.