Sökning: "pedagogiska problem"

Visar resultat 1 - 5 av 84 avhandlingar innehållade orden pedagogiska problem.

  1. 1. Införande av mediekunskap i skolan : ett pedagogiskt problem? : en fallstudie i Uruguay

    Författare :Ana Graviz; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Massmedia; studier och undervisning; Uruguay;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Boendets utformning som pedagogiskt problem : om legitimeringen och möjligheten av det pedagogiska ingripandet

    Författare :Arvid Löfberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Kulturell tid och individuella rytmer : Gymnasieelever om tidens pedagogiska villkor

    Författare :Jutta Balldin; Birgitta Qvarsell; Eva Alerby; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Highschool pupils; school time; time in school; conditions for positioning; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The problem focused in the thesis has its ground in the crossroads between a manifold school-time and shared as well as individual rhythms of pupils. The thesis builds on a theoretical assumption that cultural structures in time are of meaning for an understanding of ourselves and of others, and works as a frame for contemporary values and constraints, especially in school. LÄS MER

  4. 4. Vårdinstitutioner söker handledning : en teoretisk analys av ett empiriskt studerat problem

    Författare :Gurli Fyhr; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Barnavård; Ungdomsvård; Handledning; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Unexpected problems connected with supervision in residential institutions caring for disturbed and disadvantaged children and adolescents originated this study. The outcome has implications for future planning and support of institutions providing care. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i grupp : betydelsen av gruppstorlek, gruppsammansättning, gruppnorm och problemtyp för grupprodukt och individuell kunskapsbehållning

    Författare :Sture Sjödin; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Group problem solving; group size; group composition; group norm; problem type; group productivity;

    Sammanfattning : The purpose of this dissertation was to, from the point of view of interaction, study how the factors group size, group composition, group norm and problem type influenced group problem solving. Three classroom studies were performed in grades four and five of the Swedish nine-year compulsory school. LÄS MER