Sökning: "biblioteks- och"

Visar resultat 11 - 15 av 190 avhandlingar innehållade orden biblioteks- och.

  1. 11. Automated Subject Classification of Textual Documents in the Context of Web-Based Hierarchical Browsing

    Författare :Koraljka Golub; Institutionen för elektro- och informationsteknik; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Dewey Decimal Classification; Engineering Information; hierarchical browsing; controlled vocabularies; thesauri; classification schemes; Automated classification; subject classification; Artificial intelligens; Artificiell intelligens; Library and Information Science;

    Sammanfattning : With the exponential growth of the World Wide Web, automated subject classification has become a major research issue. Organizing web pages into a hierarchical structure for subject browsing has been gaining more recognition as an important tool in information-seeking processes. LÄS MER

  2. 12. Att analysera genmbrottet för de moderna folkbiblioteksidéerna

    Författare :Magnus Torstensson; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Att söka information för att lära. En studie av samspel mellan informationssökning och lärande

    Författare :Louise Limberg; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : SUMMARY IN ENGLISH Information seeking, didactics and learning (IDOL) The research interest in exploring a teaching perspective of information seeking emerged out of earlier research findings on students’ information seeking and learning, resulting in conclusions that there is close interaction between the quality of students’ information seeking and the quality of their learning outcomes (Alexandersson & Limberg 2003; 2005; Limberg 1999). Another point of departure for the IDOL study was previous research findings that teachers have vague notions of how to teach information seeking related to students’ research based learning (i. LÄS MER

  4. 14. Klassifikation, bibliotek och samhälle : En kritisk hermeneutisk studie av "Klassifikationssystem för svenska bibliotek"

    Författare :Joacim Hansson; Växjö universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Library and information science; Biblioteks- och informationsvetenskap; Library and Information Science; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 15. Att ta plats och göra skillnad : skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter

    Författare :Ulrika Centerwall; Jan Nolin; Fredrik Hanell; Högskolan i Borås; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; skolbibliotekarier; skolbibliotek; praktikteori; school librarians; librarianship; practice theory; Library and Information Science; Biblioteks- och informationsvetenskap;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en sammanläggningsavhandling bestående av fyra artiklar på engelska och en kappa på svenska. För avhandlingsstudien intervjuades 22 skolbibliotekarier som arbetade på framgångsrika skolbibliotek i svenska högstadie- och gymnasieskolor. LÄS MER