Sökning: "Regissör"

Hittade 3 avhandlingar innehållade ordet Regissör.

  1. 1. Lärarrollens olika skepnader : Estradör, regissör och illuminatör : en longitudinell studie av blivande lärares föreställningar

    Författare :Evelyn Säll; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Longitudinal study; teacher education; teaching role; metaphor; socialization; learning pathway; contextual analysis; Pedagogik; Education; Pedagogik; pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The thesis focuses on fourteen future teachers' conceptions of the teaching role. The same individuals are followed from their beginning in teacher education into one or two years after their professional debut. LÄS MER

  2. 2. Gösta Werner och filmen som konst och propaganda

    Författare :Emil Stjernholm; Filmvetenskap; []
    Nyckelord :propaganda; beställningsfilm; journalfilm; experimentfilm;

    Sammanfattning : Gösta Werner (1908–2009) var en svensk filmpionjär som i rollen som redaktör, regissör och forskare gjorde starkt avtryck på den offentliga debatten om filmen som konstform. Genom att studera denna framträdande filmpersonlighets texter och filmer belyser avhandlingen ett antal viktiga kulturpolitiska strider inom den framväxande svenska konstfilmsinstitutionen, däribland om filmstudiets formering, filmens status som konstform och mediets verkan som propaganda. LÄS MER

  3. 3. Att iscensätta lärande : Lärares reflektioner över det pedagogiska arbetet i en konstnärlig kontext

    Författare :Els-Mari Törnquist; Musikhögskolan i Malmö; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; externalization; performance; participation; community; collective; individual; creating; learning; æsthetics; a musical production ; context; social; artistic; Music education; pedagogical work; Pedagogy; didactics; Pedagogik; Didaktik; Music education;

    Sammanfattning : The present thesis examines the meeting between the artistic and the pedagogical dimensions in the work of teachers. The main aim is to describe the learning in practice, emerging from a collective creative process. The point of departure is teachers' experience of a musical-production as part of the pedagogical work in school. LÄS MER