Sökning: "early childhood relationships"

Visar resultat 1 - 5 av 42 avhandlingar innehållade orden early childhood relationships.

  1. 1. (O)ändligt vatten : En studie om hur förskolebarn som kännare engageras i samhälleliga miljöfrågor

    Författare :Teresa Elkin Postila; Anna Palmer; Linnea Bodén; Cecilia Åsberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; posthumanist intervention study; early childhood education; multidisciplinarity; connoisseurs; storytelling; environmental issues; water; posthumanistisk interventionsstudie; förskoledidaktik; kännare; mångdisciplinäritet; berättande; miljöfrågor; vatten; Early Childhood Education; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här avhandlingen i förskoledidaktik är att tillsammans med förskolebarn på olika sätt utforska aktören vatten för att därigenom undersöka former och metoder för engagemang och medverkan i samhälleliga och naturvetenskapliga miljöfrågor. Mer specifikt är syftet att i ett praktiskt utforskande med förskolebarn och vatten – som aktör och mer-än-mänsklig samarbetspartner – undersöka hur eller med vilka metoder det är möjligt att producera ett engagemang, i vilket förskolebarnet är både kännare och kännande, i vår samtids centrala miljöfrågor. LÄS MER

  2. 2. Without you there is no me: An interpersonal framing of psychosis

    Författare :Jennifer Strand; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; attachment; caregiving; childhood; mental health professionals; psychosis; symptoms;

    Sammanfattning : The general aim of this thesis was to explore experiences of interpersonal relationships of individuals with psychotic disorders and to explore patients’ understanding of their symptoms. The four studies covered different aspects and perspectives relevant to understanding the interpersonal context and its possible associations with psychosis. LÄS MER

  3. 3. Caregiving Dilemmas : Ideology and Social Interactionin Tanzanian Family Life

    Författare :Sofia Johnson Frankenberg; Rolf Holmqvist; Birgitta Rubenson; Akunda Mbise; Trine Kjörholt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Caregiving dilemmas; ideology; child rights; interaction; language socialization; Tanzania; early childhood relationships; participation; power asymmetries; Omsorgsdilemman; ideologi; barns rättigheter; interaktion; språksocialisation; Tanzania; tidiga barndoms relationer; deltagande; makt asymmetrier;

    Sammanfattning : This thesis explores caregiving ideology and social interaction in Tanzanian families with a focus on guidance and control of young children. The study is set within a context of social change in terms of urbanization as well as the implementation of the Convention on the Rights of the Child. LÄS MER

  4. 4. Language and executive functions in Swedish preschoolers

    Författare :Signe Tonér; Tove Nilsson Gerholm; Francisco Lacerda; Sven Strömqvist; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; language development; narrative; executive functions; theory of mind; preschool; event-related potentials; selective attention; Swedish; early childhood; Linguistics; lingvistik;

    Sammanfattning : The main goals of this dissertation are to investigate the associations between language and executive functions, including selective auditory attention, in Swedish children aged 4–6, to examine possible links to factors relating to the child and his/her social environment, and to evaluate preschool interventions with regard to potential improvements in language and/or executive functions. Measures were obtained by combining results from behavioral tests, language samples in the form of narratives, parent and teacher ratings and a measure of selective auditory attention as brain activity. LÄS MER

  5. 5. Life-course characteristics associated with early onset of sexual intercourse in females : in a context of relationships, self-perception, well-being and adjustment

    Författare :Chris Magnusson; Mona Eliasson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Teenage girls; Self-perception; Kvinnlig sexualitet; psykologiska aspekter; Tonårsflickor; Självuppfattning; psykologi; Psychology;

    Sammanfattning : The dissertation treats early onset of sexual intercourse among adolescent females from a broad life-course perspective. Its main focus is on the structures and processes involved in the early onset of sexual intercourse in the contexts of personal relationships, well-being, self-perception and adjustment.Data are based on four cohorts of females. LÄS MER