Sökning: "Lisma"

Visar resultat 1 - 5 av 9 avhandlingar innehållade ordet Lisma.

  1. 1. "Enligt fysiken eller enligt mig själv?" : gymnasieelever, fysiken och grundantaganden om världen

    Författare :Lena Hansson; Learning in Science and Mathematics (LISMA); []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : I avhandlingen studeras elevers grundantaganden om världen, samt de grundantaganden som eleverna förknippar med fysiken. Det är utifrån de grundantaganden vi gör om hur världen är beskaffad som vi försöker tolka och förstå nya fenomen och företeelser vi möter, t.ex. i den naturvetenskapliga undervisningen. LÄS MER

  2. 2. Preservice teachers' views on the concept of function : a study including the utilization of concept maps

    Författare :Örjan Hansson; Kristianstad University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Learning limits of functions : university students' development during a basic course in mathematics

    Författare :Kristina Juter; Lars-Erik Persson; Gilah Leder; Kristianstad University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Reading nature : developing ecological literacy through teaching

    Författare :Ola Magntorn; Learning in Science and Mathematics (LISMA); []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : In this study the concept reading nature and its contribution to science education is discussed. Some scientific concepts relevant for reading nature are defined. Reading nature has to do with the ability to recognise organisms and relate them to other organisms and to material cycling and energy flow in the specific habitat which is to be read. LÄS MER

  5. 5. Om organsystemens organisation och funktion : analys av elevsvar från Sverige och Sydafrika

    Författare :Pernilla Granklint Enochson; Andreas Redfors; Lena Tibell; Bengt-Olov Molander; Sverige Kristianstad Sverige & Högskolan Kristianstad Linköping Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera svenska och sydafrikanska elevers föreställningar om kroppens byggnad och funktion, samt hur dessa föreställningar påverkar närliggande frågeställningar. Datainsamling har skett genom att flera olika typer av enkäter samt intervjuer använts. Samtliga elever som deltog gick i årskurs nio. LÄS MER