Avancerad sökning

Hittade 2 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Algebrasvårigheter ur elev- och lärarperspektiv : Om hinder i lärandesituationer och utmaningar i undervisningssituationer

    Författare :Birgit Gustafsson; Magnus Österholm; Frode Rønning; Kristina Juter; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Algebrasvårigheter; Transformationer; Lärares frågor; Elevperspektiv; Lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att fördjupa förståelsen för algebrasvårigheter sett ur elevperspektiv och lärarperspektiv. För att studera detta har tre övergripande frågeställningar formulerats;- Vilka hinder för eleverna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i lärandesituationer?- Hur kan dessa hinder för eleverna överkommas?- Vilka utmaningar för lärarna kan identifieras då kända algebrasvårigheter behandlas i undervisningssituationer?Fyra delstudier har genomförts och skapat underlag för att besvara dessa frågor. LÄS MER

  2. 2. Remobilization of terrestrial carbon across temporal and spatial scales deduced from the Arctic Ocean sediment record

    Författare :Jannik Martens; Örjan Gustafsson; Birgit Wild; Richard Pancost; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Arctic; climate change; permafrost; carbon; paleoclimate; Applied Environmental Science; tillämpad miljövetenskap;

    Sammanfattning : Arctic warming is expected to trigger large-scale environmental change including remobilization of terrestrial organic carbon (terrOC). Permafrost and peatland systems contain more than twice as much carbon as the atmosphere, and may upon destabilization expose large amounts of their carbon to microbial decomposition and release climate-forcing greenhouse gases (GHG). LÄS MER