Avancerad sökning

Hittade 4 avhandlingar som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Juridifiering som demokratiseringsprocess? : Fallet likabehandling i svensk skola

    Författare :Maria Rosén; Andreas Bergh; Emma Arneback; Sara Irisdotter Aldenmyr; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Juridification; democratization; education; equal treatment; The Child and School Student Protection Act; abduction; Juridifiering; demokratisering; utbildning; likabehandling; Barn- och elevskyddslagen; abduktion; Pedagogik; Education;

    Sammanfattning : The relationship between education and democracy has long attracted political interest. This thesis takes an interest in the political initiative to democratize education through legal means. This initiative is viewed as a wider national and global societal phenomenon. LÄS MER

  2. 2. Styrning av skolan genom statliga sanktioner : Verkningar för rektorn av den skärpta tillsynen

    Författare :Håkan Eilard; Jan Almäng; Elisabet Nihlfors; Christina Segerholm; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Governing system; Governing measures; Principal; Governing body; Effects; Anticipation; Scope for action; Inspection; Sanctions; Juridification; Styrsystem; styrmedel; ledning; rektor; huvudman; handlingsutrymme; verkningar; tillsyn; inspektion; sanktioner; juridifiering; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : Skolan är en av välfärdssamhällets viktigaste institutioner. Den lyfts fram i den politiska debatten som möjliggörare för att varje enskilt barn ska utveckla sin unika egenart och förmåga att delta i samhällslivet. Skolan ska också bidra till att över tid upprätthålla de demokratiska värderingar som samhället vilar på. LÄS MER

  3. 3. Rätt, makt och institutionell förändring : En kritisk analys av myndigheters samverkan i barnahus

    Författare :Susanna Johansson; Rättssociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; institutional change; child protection; social welfare investigations; crime investigations; treatment logic; criminal law logic; juridification; power; institutional theory; sociology of law; collaboration; coordination; behandlingslogik; straffrättslig logik; makt; institutionell teori; rättssociologi; samordning; samverkan; institutionalisation; Barnahus; brottsutredningar; sociala utredningar; barnskydd; institutionell förändring; juridifiering; institutionalisering;

    Sammanfattning : The overarching objective of the dissertation is to study inter-organisational collaboration processes and their associated consequences in a critical manner, with particular emphasis on the importance of law and power. The analysis of the empirical material, reflecting collaboration in the context of Barnahus on six locations in Sweden (collaboration under one roof regarding investigations of suspected crimes against children), has been undertaken in two stages: an initial empirical analysis and a second theoretically grounded re-analysis. LÄS MER

  4. 4. Självklart och oklart : Mänskliga rättigheter som kunskapsinnehåll i gymnasieskolan

    Författare :Frida L Nilsson; Mänskliga rättigheter; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Mänskliga rättigheter; gymnasieskola; rättighetsspråk; associativt rättighetsspråk; kunskapsinnehåll; människorättsspråk; juridifiering; värdegrund; skyldigheter; vernacularization; vernakularisering; Swedish upper secondary school; utbildning; utbildning om mänskliga rättigheter; human rights; human rights education; rights language; Swedish upper secondary school; Sweden; education;

    Sammanfattning : In 2011, human rights were introduced in the Swedish national curriculum and in subject syllabi. But what do teachers and students talk about when they talk about human rights? By examining rights language in national curricula, textbooks and teachers’ and students’ speech, the study shows how human rights are created as content through a meaning-making cultural translation process - vernacularisation. LÄS MER