Sökning: "erfarenhetsbaserat lärande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 avhandlingar innehållade orden erfarenhetsbaserat lärande.

  1. 1. Mellan evidens och reflektion : om professionellt lärande i socialtjänstens familjebehandlande arbete

    Författare :Jennie Ryding; Emma Sorbring; Inga Wernersson; Anette Bolin; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Reflection; evidence-based practice; EBP; knowledge development; professional learning; social work; Reflektion; EBP; professionellt lärande; kunskapsutveckling; socialt arbete; Barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth studies; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande; Socialt arbete; Social work;

    Sammanfattning : Denna avhandling handlar om professionellt lärande och utveckling i familjebehandlande socialt arbete. Mer specifikt fokuseras reflektion och evidensbaserad praktik (EBP). Socialt arbete är en komplex och dynamisk praktik vilket ställer krav på många olika förmågor hos de professionella. LÄS MER

  2. 2. IT-baserade affärsspel för erfarenhetsbaserat lärande : systemstrukturer och möjliggörare

    Författare :Sören Samuelsson; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Data och Systemvetenskap; Computer and Systems Science;

    Sammanfattning : Ett stort problemområde framträder tydligt i litteraturen om spel och simulering. Det finns behov av spelverktyg med goda läregenskaper, men de IT-baserade spel som finns idag bygger på matematiska modeller som gör att spelen inte blir realistiska avbildningar av verksamheter och inflexibla. LÄS MER

  3. 3. Gymnasieelevers inflytande i centrala undervisningsfrågor

    Författare :Ragnhild Swahn; Kjell Granström; Gunnar Berg; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; upper secondary education; vocational education; student influence; student participation; democratic schooling; experience-based education; experience-based learning; elevinflytande; elevansvar; demokratisk skolning; gymnasieskola; yrkesinriktat program; omvårdnadsprogram; erfarenhetsbaserad undervisning; erfarenhetsbaserat lärande; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Ett övergripande mål för gymnasieskolan har länge varit att fostra eleverna till medborgare i ett demokratiskt samhälle. Därför gäller numera att elevernas ansvar för att planera och genomföra sina studier samt deras inflytande på såväl innehåll som arbetssätt skall vara viktiga principer i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Understanding the Designing of Knowledge Work Support Tools as a Situated Practice

    Författare :Niclas Eberhagen; Anita Mirijamdotter; Ina Wagner; Linnéuniversitetet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; Conceptual model; participatory design approach; design science; explorative and iterative design; knowledge transitions; Information technology; Informationsteknik; Informatik; Information Systems;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is twofold. First, a need is exposed for adopting a situated design perspective in designing computer-based tools that support knowledge work. Second, an examination is made of what this perspective may reveal concerning the nature of processes and relations within the design situation. LÄS MER

  5. 5. Lust och olust : elevers erfarenheter i textilslöjd

    Författare :Stina Westerlund; Kajsa Borg; Inger Landström; Per-Olof Erixon; Marléne Johansson; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school subject sloyd; experience-based learning; practical intersubjectivity; emotional practice; focus group interviews; video recordings; stimulated recall; secondary school; slöjd erfarenhetsbaserat lärande; praktisk intersubjektivitet; emotionell praktik; fokusgruppsamtal; högstadiet; rörlig bild; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of the thesis is to investigate and analyse students’ expressions of pleasure and displeasure and how these are manifested in actions in the teaching of textile sloyd in lower secondary education. The study’s focus is on students’ expressions of pleasure and displeasure in social action in the working processes of textile sloyd and on how these expressions can be related to learning. LÄS MER