Sökning: "Helene Elvstrand"

Hittade 5 avhandlingar innehållade orden Helene Elvstrand.

  1. 1. Delaktighet i skolans vardagsarbete

    Författare :Helene Elvstrand; Gunnel Colnerud; Sven Andersson; Solveig Hägglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; participation; influence; ethnography; grounded theory; mosaic approach; children s rights; child perspective; sociology of childhood; Delaktighet; inflytande; skoldemokrati; etnografi; grounded theory; mosaic approach; barns rättigheter; barnperspektiv; barndomssociologi; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Avhandlingens syfte är att belysa hur delaktighet kan ta sig uttryck i skolans vardagspraktik med fokus på både social och politisk delaktighet. Utgångspunkt för studien är att delaktighet är något som görs mellan aktörerna, dvs. eleverna och pedagogerna i skolan. LÄS MER

  2. 2. Delaktighet ur ett elevperspektiv : Kooperativt lärande på mellanstadiet

    Författare :Sofia Gille; Jenny Rosén; Sören Högberg; Helene Elvstrand; Högskolan Dalarna; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social participation; political participation; epistemological participation; elementary school; cooperative learning; students’ perspective; educational work; agency; autonomy; qualification; socialization; subjectification;

    Sammanfattning : This qualitative study examines, by analyzing 30 transcribed interviews, participation in Elementary school from a student perspective, and in teaching characterized by Cooperative Learning. Student participation is a goal in the Swedish curriculum and is seen as essential for fulfilling learning outcomes, and research shows that students’ participation is limited and strictly controlled by the teachers. LÄS MER

  3. 3. Lärare i fritidshems undervisningskunskap: undervisningshandlingar i interaktion mellan lärare och barn

    Författare :Anneli Hippinen Ahlgren; Anna Klerfelt; Anna-Lena Ljusberg; Helene Elvstrand; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; school-age educare teachers; Pedagogical Content Knowledge; teaching actions; knowledge of teaching; children as actors; participation; lärare i fritidshem; Pedagogical Content Knowledge; undervisningshandlingar; undervisningskunskap; barns aktörskap; delaktighet; barn- och ungdomsvetenskap; Child and Youth Studies;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att studera lärare i fritidshems undervisningshandlingar för att förstå deras undervisningskunskap. I analysen av lärare i fritidshems undervisningshandlingar studeras hur undervisningssituationer kan initieras och hur lärare transformerar ämneskunskap, pedagogisk kunskap och kontextuell kunskap till undervisningshandlingar. LÄS MER

  4. 4. Det undervisande fritidshemmet i lärandets tidevarv : En diskursanalytisk studie med fokus på de naturvetenskapliga och tekniska undervisningspraktikerna

    Författare :Alma Memišević; Magnus Hultén; Helene Elvstrand; Kenneth Petersson; Göran Bostedt; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Science; Technology; Teaching; Extended education; School-age educare centres; Critical discourse analysis; Target management; Naturvetenskap; Teknik; Undervisning; Didaktik; Fritidshem; Kritisk diskursanalys; Målstyrning;

    Sammanfattning : School-age educare centres (SAEC) have traditionally been places with room for play and for the realization of children’s interests, initiatives, and needs. In recent years, there have been discursive shifts, where SAEC has moved from a social pedagogical arena towards an educational pedagogical one. LÄS MER

  5. 5. Fritidshemmets läroplan under förhandling : formulering, tolkning och realisering av del fyra i Lgr 11

    Författare :Maria Norqvist; Maria Rönnlund; Birgit Andersson; Helene Elvstrand; Umeå universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Swedish school-age educare; leisure-time centre; classification; framing; pedagogical code; frame factors; curriculum arenas; power relations; pedagogiskt arbete; educational work;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about the negotiations behind formulating part four of the Swedish curriculum Lgr 11, with a focus on pedagogical codes and power relations between school and school-age educare (SAE), as well as the negotiations that are expressed when the curriculum text is interpreted and realised in SAE practice.To reach this aim, parts of Bernstein’s code theory is used. LÄS MER