Sökning: "vuxna utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 avhandlingar innehållade orden vuxna utbildning.

  1. 1. Bryta upp och börja om Berättelser om flyktingskap, skolgång och identitet

    Detta är en avhandling från Linköping : Linköping University Electronic Press

    Författare :Ulrika Wigg; Mälardalens högskola.; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2008]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Refugee; immigrant; young adults; refugee children; life story; life history; identity; identity construction; identity as story; life chances; tourists; vagabonds; risk; trust.; Flykting; invandrare; unga vuxna; flyktingbarn; livsberättelser; identitet; identitetsskapande; identitet som berättelse; livschanse; vagabonder; risk; tillit; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik; livschanser; tillit.;

    Sammanfattning : Föreliggande avhandling har som syfte att belysa, analysera och diskutera hur unga människor berättar om sina erfarenheter av att tvingas bryta upp från sitt hemland och börja om i ett nytt land under sin skolgång. Åtta unga vuxna, fyra kvinnor och fyra män, deltog i livsberättelseintervjuer kring detta tema. LÄS MER

  2. 2. ”Man vill ju klara sig själv” Studievardagen för studenter med Asperger syndrom i högre utbildning

    Detta är en avhandling från Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann Simmeborn Fleischer; Högskolan i Jönköping.; [2013]
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Asperger syndrome; Higher education; everyday student-life; support; catch-22; struggle; alienation; stigmatization; dramaturgical perspective; university; relatives; coordinator; disability; Code set; ICF; Asperger syndrom; högre utbildning; studievardag; studenter med Asperger syndrom i behov av stöd; stöd; moment-22; kamp; alienation; stigmatisering; dramaturgi; högskola; universitet; anhöriga; samordnare; Code set; ICF; kommunikationsverktyg;

    Sammanfattning : SammanfattningSedan början av 2000-talet har det skett en markant ökning av studier gällande barn och ungdomar och Autism. Dock är det så att den mesta forskningen fortfarande är inom det medicinska området. Endast ett fåtal av studierna rör vuxna med Asperger syndrom (AS) som studerar på högskola/universitet. LÄS MER

  3. 3. Ungdomsarbetslösheten - om övergångsregimer, institutionell förändring och socialt kapital

    Detta är en avhandling från Jönköping : Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Peter Håkansson; Lunds universitet.; Lund University.; [2011]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Ungdomsarbetslöshet; övergångsregim; socialt kapital; utbildning; riskpremie; risk; arbetslöshet; heltidsarbete; deltidsarbete; blind alley-jobs;

    Sammanfattning : Popular Abstract in Swedish Varför är arbetslösheten bland ungdomar i Sverige tre gånger högre än arbetslösheten bland 25-64 åringar? Har kontakter och nätverk betydelse för ungdomsarbetslösheten? Den tes som drivs i denna avhandling menar att kontakter i form av överbryggande socialt kapital har betydelse för ungdomars möjlighet att få jobb och att ungdomars brist på socialt kapital leder till att de är mer arbetslösa än vuxna. Dagens övergångsregim vad gäller ungdomars övergång från skola till arbetsmarknad stimulerar inte ungdomarna till att formera ett överbryggande socialt kapital. LÄS MER

  4. 4. Constructing the adult learner a governmentality analysis

    Detta är en avhandling från Institutionen för beteendevetenskap

    Författare :Andreas Fejes; Linköpings universitet.; Linköpings universitet.; [2006]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; lifelong learning; adult education; adult learner; governmentality; genealogy; policy analysis; livslångt lärande; vuxenutbildning; den vuxna studerande; styrningsrationalitet; governmentality; genealogi; policy analys; SOCIAL SCIENCES Social sciences Education; SAMHÄLLSVETENSKAP Socialvetenskap Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna avhandling är att studera hur den vuxna studerande konstrueras genom olika styrningstekniker inom Vuxenutbildning, Folkbildning och Högre utbildning. Vidare är syftet att analysera vad för styrningsrationalitet som både skapas genom och som skapar dessa praktiker. LÄS MER

  5. 5. Medicinens lyskraft och skuggor ― om trosföreställningar och symbolisk makt i habiliteringen 1960―1980

    Detta är en avhandling från Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis

    Författare :Carina Carlhed; Mälardalens högskola.; Uppsala universitet.; [2007]
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; habilitation services; children; handicap; disability; medicine; social workers; counsellors; pre-school teachers; psychologists; occupational therapists; physiotherapists; parent organizations; disability organizations; symbolic power; sociology of culture; Bourdieu; Educational and cultural sociology; Utbildnings- och kultursociologi;

    Sammanfattning : BAKGRUNDBakgrunden till denna avhandling är att erbjuda ett alternativt sätt att förstå habiliteringspraktik. Den teoretiska ramen i avhandlingen är Pierre Bourdieus fältteori, vilket innebär ett antagande att det sociala livet bygger på symboliska och kulturella trossystem med hithörande doxor, med egna slags symboliska ekonomier och dominansförhållanden. LÄS MER