Sökning: "strategi engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 12 avhandlingar innehållade orden strategi engelska.

  1. 1. Lärande organisationer? : krisen på den svenska fastighetsmarknaden

    Författare :Li Malmström; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Fastighetsföretag; Lärande organisationer; Byggnadsföretag; Företagskriser; Organisationsutveckling; Strategi;

    Sammanfattning : Sweden experienced a severe crisis in the real estate market between 1990 and 1994. After nearly a decade of success, the industry was severely struck. LÄS MER

  2. 2. Strategi i diversifierade företag : huvudkontorets roll

    Författare :Kjell Spångberg; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Från kapitel 1: Huvudsyftet med denna avhandling är att mot bakgrund av litteraturen kring strategifrågor undersöka strategiutvecklingsprocessen i två diversifierade företag för att kunna besvara följande frågor: Vilken roll spelar huvudkontoret när det gäller att koppla samman enskilda strategiska beslut till strategiutvecklingsprocessen? Vilken roll spelar huvudkontoret vid enskilda strategiska beslut? Vilken information och vilka informationskällor används på huvudkontoret när det gäller att påverka strategiutvecklingen i företaget? Att undersöka huruvida de skillnader som kan konstateras i huvudkontorets roll i de två företagen kan förklaras utifrån det faktum att det ena är ett konglomerat och det andra är ett besläktat diversifierat företag. Kapitel 1 ger en kort bakgrund till studien, presenterar forskningsproblem samt anger motiv till studien. LÄS MER

  3. 3. Från produkt till tjänst : utveckling av affärs- och miljöstrategier i produktorienterade företag

    Författare :John Söderström; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Hårdare kundkrav, utveckling av informations- och kommunikationsteknologi, samt ökad miljömedvetenhet driver tillverkande företag att tjänsteorientera verksamheten och strategier. Istället för att enbart leverera fysiska produkter strävar företag att utveckla bredare och konkurrenskraftiga erbjudanden. LÄS MER

  4. 4. Modern företagsledning och omoderna företagsledare

    Författare :Markus Kallifatides; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Företag leds av människor. Människor som lever i ett samhälle med en lång historia. I denna avhandling argumenteras för att historiskt framsprungna ideal för företagsledning och företagsledare är av stor betydelse i nuet. LÄS MER

  5. 5. Intressentstrategier : en longitudinell studie av utvecklingen i två svenska företag

    Författare :Anders O. Ljung; Handelshögskolan i Stockholm; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Företagsledningar ägnar en stor del av sin tid åt att hantera strategiska frågor av delvis annan art än de klassiska affärsstrategiska områdena som marknadspositionering och produktutveckling. Visavi intressenter som ägare, regering, massmedia och fackklubbar utformar de strategier för att säkra resursflöden och legitimitet. LÄS MER