Sökning: "professionell praktik"

Visar resultat 6 - 10 av 20 avhandlingar innehållade orden professionell praktik.

  1. 6. I mötet mellan modern management och professionell praktik : ny organisering möter sjuksköterskeprofessionen

    Författare :Anna Berg Jansson; Rafael Lindqvist; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Industrial Work Environment; Industriell produktionsmiljö;

    Sammanfattning : The Swedish public sector is characterised by comprehensive organisational changes, often discussed in terms of New Public Management (NPM). NPM implies a transfer of management ideas from the private sector to the public sector, leading to new and changed principles for governance and organisation of the public sector. LÄS MER

  2. 7. Stärkt pedagogiskt ledarskap : Rektorer granskar sin egen praktik

    Författare :Anette Forssten Seiser; Anders Arnqvist; Åsa Söderström; Michael Uljens; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Pedagogical leadership; principal; educational leadership; school improvement; action research; practice theory; practice architecture; students´ outcome; Pedagogiskt ledarskap; rektor; skolledarskap; skolförbättring; aktionsforskning; praktikteori; praktikarkitekturer; elevresultat; Pedagogiskt arbete; Educational Work;

    Sammanfattning : The aim of the study is to generate knowledge about principals´ pedagogical leadership practice. Furthermore, the study aims at generate knowledge of what is happening in a joint action research practice when principals explore a pedagogical leadership. LÄS MER

  3. 8. Mäns våld mot kvinnor : Diskurser och kunskap i det sociala arbetets praktik

    Författare :Helena Hoppstadius; Majen Espvall; Angelika Sjöstedt Landén; Tina Mattsson; Mittuniversitetet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; social work; social service; social workers; male violence against women; discourse; knowledge; education; policies; socialt arbete; socialtjänst; socialarbetare; mäns våld mot kvinnor; diskurs; kunskap; utbildning; policys;

    Sammanfattning : I avhandlingen analyseras vilken kunskap och diskurser som vägleder socialtjänstens arbete med mäns våld mot kvinnor. Avhandlingens övergripande frågeställningar fokuserar på: diskurser om mäns våld i Socialstyrelsens utbildningsmaterial, socialarbetares kunskapsbehov och hur dessa tillgodoses, samt socialarbetares uppfattningar om mäns våld mot kvinnor. LÄS MER

  4. 9. Evidence in practice : On knowledge use and learning in social work

    Författare :Gunilla Avby; Per- Erik Ellström; Per Nilsen; Lennart Svensson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Knowledge; knowledge use; learning; evidence-based practice; social work practice; Kunskap; kunskapsanvändning; lärande; evidensbaserad praktik; socialt arbete;

    Sammanfattning : Against the backdrop of the transformations in the entire framing of professional work, social work has come under close scrutiny in many countries, including Sweden. Doubts have been raised about practitioners’ existing knowledge base, and the importance of practitioners engaging in learning and the renewal and extension of professional capacities has been emphasized. LÄS MER

  5. 10. Lärarutbildarens professionella agency i en digital tid

    Författare :Anna Roumbanis-Viberg; Karin Forslund Frykedal; Cathrine Edelhard Tømte; Högskolan Väst; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Professional agency; digitalization; teacher educator; professional identity; Professionell agency; digitalisering; lärarutbildare; professionell identitet; Work Integrated Learning; Arbetsintegrerat lärande;

    Sammanfattning : Avhandlingen undersöker hur lärarutbildare uppfattar och hanterar sin yrkesvardag i en digital tid. Den digitala transformationen av samhället innebär att lärarutbildaren står inför att lära nytt, att förstå och hantera digitaliseringen i sitt professionella utövande och samtidigt utveckla studenters professionella digitala kompetens och en förståelse för sitt kommande digitala läraruppdrag. LÄS MER