Sökning: "pedagogiska miljöer"

Visar resultat 6 - 10 av 11 avhandlingar innehållade orden pedagogiska miljöer.

  1. 6. Att stödja flygförares utveckling – en studie av instruktörsbeteenden under övning i flygsimulator

    Författare :Göran Fransson; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; JAS-piloter; simulator; lärande; kompetens; yrkeskunnande; flygutbildning; aktivitetsteori; institutionellt perspektiv; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : Föreliggande licentiatuppsats utgör en kappa som bygger två rapporter. Dessa rapporter, ”Utbildning under uppbyggnad” (Fransson m.fl, 1999a) samt ”Lära av egen kraft” (Fransson m.fl, 1999b) har producerats som ett led i en utvärdering av en av svenska flygvapnets pilotutbildningar. LÄS MER

  2. 7. Validating User Engagement and Effectiveness of Training Simulations : A mixed-methods approach informed by embodied cognition and psychophysiological measures

    Författare :Hiran B. Ekanayake; Robert Ramberg; Tom Ziemke; Per Backlund; Kamalanath Priyantha Hewagamage; Craig Lindley; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; training simulators; simulation validation; psychological fidelity; psychophysiological measures; embodied cognition; electroencephalography EEG ; galvanic skin response GSR ; träningssimulatorer; validering av simuleringar; psykologisk realism; psyko-fysiologiska mått; kroppslig kognition; elektroencefalografi EEG ; galvanisk hudrespons GSR ; Computer and Systems Sciences; data- och systemvetenskap;

    Sammanfattning : Simulation-based training has gained widespread attention recently as a response to drawbacks associated with traditional training approaches, such as high training costs (instructors, equipment, etc.), high risks (e.g. pilot training), and ethical issues (e. LÄS MER

  3. 8. Flight Simulator Training : Assessing the Potential

    Författare :Staffan Magnusson Nählinder; Kjell Ohlsson; Nils Dahlbäck; Erland Svensson; Ken R. Boff; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :TEKNIK OCH TEKNOLOGIER; ENGINEERING AND TECHNOLOGY; Work sciences and ergonomics; Arbetsvetenskap och ergonomi;

    Sammanfattning : Mental workload is an important concept and has been proven to be a precursor to situation awareness and operative performance. This thesis describes methods to measure mental workload through self-ratings and psychophysiological measurements. LÄS MER

  4. 9. Unga i normalitetens gränsland : Undervisning och behandling i särskilda undervisningsgrupper och hem för vård eller boende

    Författare :Susanne Severinsson; Elisabet Cedersund; Maria Simonsson; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :Troubled youth; special education; treatment; discourse analysis; categorization; identity; interpretative repertoire; accountability; Problemungdomar; särskild undervisningsgrupp; hem för vård eller boende; specialpedagogik; stödundervisning; behandling; diskursanalys; kategorisering; identitet; tolkningsrepertoar; accountability; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP;

    Sammanfattning : I denna studie riktas fokus mot hur samhället ordnar för barns välfärd när de generellt inriktade insatserna inte räcker till. Studien baseras på observationer och intervjuer i tre olika verksamheter för unga i åldern 12-16 år: 1) ett hem för vård eller boende, HVB, med egen skola, 2) en kommunal särskild undervisningsgrupp, f d skoldaghem, och 3) ett HVB för utredning och behandling utan egen skola. LÄS MER

  5. 10. Developing Academic Literacies in Times of Change : Scaffolding Literacies Acquisition with the Curriculum and ICT in Rwandan Tertiary Education

    Författare :Charles Karoro Muhirwe; Ingrid Andersson; Nigel John Musk; Martin Stigmar; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Academic literacies; English for Specific Purposes ESP ; scaffolding; curriculum embedment; ICT; tertiary education; Rwanda; Academic literacies; allmän engelska och engelskt fackspråk; stödjande redskap; integrerade läroplaner; IKT; högre utbildning; Rwanda;

    Sammanfattning : Inspired by the Bologna Process and other globalising influences from modern higher education, and driven by policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reform for national development after the ravages of the 1994 conflict and genocide, Rwanda’s tertiary education has embarked on a number of policy reforms that have ushered in expectations, requirements and demands that call for both reinvigorated and new academic literacies in undergraduate study since 2007. With its aim of producing a highly skilled human resource as a panacea for Rwanda’s social and economic development deficits, the tertiary education curriculum is more than never before focused on outcomes that are linked to further education and the labour market. LÄS MER