Sökning: "moralisk praktik"

Visar resultat 1 - 5 av 6 avhandlingar innehållade orden moralisk praktik.

  1. 1. Värdepedagogik i skolans vardag : Interaktivt regelarbete mellan lärare och elever

    Författare :Robert Thornberg; Gunnel Colnerud; Solveig Hägglund; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; values education; moral education; school rules; discipline; rule practice; moral practice; värdepedagogik; skolregler; fostran; värdegrund; regelarbete; moralisk praktik; normer; socialisation; Education; Pedagogik;

    Sammanfattning : The aim of this study is to explore values education as it takes place in everyday interactions between teachers and students. Focus has been on rule practice between teachers and students, which has been interpreted during the research process as the most salient phenomenon in the practice of values education. LÄS MER

  2. 2. Pamfletter! : En diskursiv praktik och dess strategier i tidig svensk politisk offentlighet

    Författare :Anna W Gustafsson; Svenska; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; legitimation; pamphlets; discursive practice; discourse history; public sphere; political debate; ironi; irrationalisering; rationalisering; delegitimering; legitimering; 1809; 1769; diskursiv praktik; pamfletter; politisk debatt; offentlighet; diskurshistoria; delegitimation; rationalisation; irrationalisation; irony;

    Sammanfattning : This thesis discusses argumentative strategies for legitimation and delegitimation in political pamphlets published in 1769 and in 1809–1810, each period representing the onset of democracy and freedom of the press. The aim of the study is twofold. LÄS MER

  3. 3. Uppdrag: Historia och demokrati. Perspektiv på studieresor till Förintelsens minnesplatser

    Författare :Ola Flennegård; Göteborgs universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Teaching and learning about the Holocaust; Holocaust education; democratic education; antisemitism; study trips; memorial sites;

    Sammanfattning : Förintelsen som absolut moralisk referenspunkt i det senmoderna samhället innebär att undervisning och lärande om Förintelsen tillmäts stor vikt inom utbildningssektorn. Sedan millenniumskiftet har studieresor till Förintelsens minnesplatser vuxit fram som en gräsrotsrörelse inom den svenska skolan, och bidragit till att omkring var fjärde svensk tjugoåring besökt museet Auschwitz-Birkenau. LÄS MER

  4. 4. Ägare och kapital : Klass och genus hos kapitalägare i Sverige 1918-1939

    Författare :Pål Brunnström; Lars Edgren; Birgitta Jordansson; Historia; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; Class; gender; masculinity; capital owners; capitalists; family; Ernst Wehtje; Dan Broström; Ann-Ida Broström; Class; gender; masculinity; capital owners; capitalists; family; Ernst Wehtje; Dan Broström; Ann-Ida Broström;

    Sammanfattning : Avhandlingen är en fallstudie som undersöker praktiker av klass och kön hos kapitalägare i Sverige under perioden 1918-1939, utifrån exempel från två av tidens mäktigaste familjer: Broström och Wehtje. Den teoretiska utgångspunkten är ett försök att ur ett intersektionellt perspektiv förena en klassanalys utifrån Eric Olin Wrights modell med Bourdieus begrepp socialt och kulturellt kapital, kombinerat med analyser av genus framför allt inspirerade framför allt av Raewyn Connells begrepp hegemonisk maskulinitet och analyser av rasism utifrån Robert Miles begrepp rasifiering. LÄS MER

  5. 5. Migrationspolitiska dilemman : Om idealism och realism i liberal politisk teori

    Författare :Björn Östbring; Statsvetenskapliga institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; migration; asyl; nationalstaten; liberalism; realism; idealism; politisk teori; migration; asylum; nation state; liberalism; nationalism; realism; idealism;

    Sammanfattning : The refugee crisis of 2015 forced Sweden and its citizens to face a politically and morally difficult question. What obligations do we have toward people seeking refuge? In the public debate it is easy to discern two camps expressing opposing and deeply held moral beliefs. LÄS MER