Sökning: "diskursiv praktik"
Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade orden diskursiv praktik.
1. Skolutveckling som diskursiv praktik : Några ideologiska implikationer
Sammanfattning : This study aims at highlighting the ideological implications of school development as a discursive practice. More comprehensively the aim is also contributing to rearrangements and shifts in perspective when school development is the matter. LÄS MER
2. Pamfletter! : En diskursiv praktik och dess strategier i tidig svensk politisk offentlighet
Sammanfattning : This thesis discusses argumentative strategies for legitimation and delegitimation in political pamphlets published in 1769 and in 1809–1810, each period representing the onset of democracy and freedom of the press. The aim of the study is twofold. LÄS MER
3. Intra-Representational Practice : An Inquiry into the Conditions for the Possibility of Interdisciplinary Imaginative Collaborative Architectural Modeling in Sustainable Urban Design
Sammanfattning : A consequence of the concern for a sustainable future is that the number of experts needed to be included in the imaginative stage of architectural modeling is rising. This motivates a better understanding of the conditions for the possibility of transgressive collaborative plural imagination in architectural modeling. LÄS MER
4. Med blicken på barnet : om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER
5. Med blicken på barnet : Om olikheter inom förskolan som diskursiv praktik
Sammanfattning : Med blicken på barnet syftar till att synliggöra hur barn skapas som subjekt när deras beteenden förbryllar, oroar eller utmanar personal i förskolan och hur utrymme för, eller begränsningar av, barnens möjligheter till att vara, kunna eller göra olika därmed framträder. Vidare belyser studien hur hanterings- och styrningsförslag av barnen och deras beteenden formuleras i specialpedagogiska sammanhang inom förskolan som diskursiv praktik. LÄS MER