Sökning: "early algebra"

Visar resultat 1 - 5 av 14 avhandlingar innehållade orden early algebra.

  1. 1. X - men sen då? Algebrans stora idéer från första klass till högre matematik : Med fokus på tidig algebra i Sverige

    Författare :Lars Madej; Kajsa Bråting; Kirsti Hemmi; Timo Tossavainen; Uppsala universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Early algebra; curriculum; mathematics textbooks; primary school mathematics; generalized arithmetic; conceptual knowledge; knowledge levels; mathematics education; Tidig algebra; läroplan; läromedel i matematik; matematik i tidiga skolår; generaliserad aritmetik; konceptuell kunskap; kunskapsnivåer; matematikundervisning; Curriculum Studies; Didaktik;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis is to increase the knowledge of the state of algebraic thinking in the earlier years, so called early algebra, in the Swedish primary school. First, using the Big Ideas of Algebra (Blanton et al. LÄS MER

  2. 2. Att etablera och upprätthålla ett algebraiskt arbete i årskurs 2 och 3 : En undervisningsutvecklande studie med matematiska mönster som innehåll

    Författare :Jenny Fred; Lisa Björklund Boistrup; Inger Eriksson; Angelika Kullberg; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; early algebra; algebraic pattern generalizations; learning activity; Davydov; learning study; mathematics education; tidig algebra; algebraisk mönstergeneralisering; lärandeverksamhet; Davydov; learning study; matematikundervisning; matematikämnets didaktik; Mathematics Education;

    Sammanfattning : Syftet med denna licentiatuppsats är att undersöka aspekter i undervisningen som skapar förutsättningar för att elever i yngre åldrar (årskurs 2 och 3) ska engageras i ett algebraiskt arbete. Learning study har använts som metod (ansats) för att producera data. LÄS MER

  3. 3. Algebra in upper secondary mathematics : a study of a selection of textbooks used in the years 1960-2000 in Sweden

    Författare :Teresia Jakobsson-Åhl; Luleå tekniska universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Mathematics Education; Matematik och lärande;

    Sammanfattning : The research interest in this licentiate thesis is the development of school algebra in the Swedish upper-secondary school. To be more precise, the notion of school algebra, in the period 1960-2000, is described and analyzed through the study of mathematics textbooks and their revisions as a consequence of curricular reforms. LÄS MER

  4. 4. Kritiska aspekter för att urskilja en del-helhetsstruktur : Ett undervisningsutvecklande forskningsprojekt i grundskolan

    Författare :Jane Tuominen; Lisa Björklund Boistrup; Inger Eriksson; Pernilla Mårtensson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical aspects; relationships between quantities and between numbers; negative numbers; early algebra; learning activity; learning study; kritiska aspekter; relationer mellan kvantiteter samt mellan tal; negativa tal; early algebra; lärandeverksamhet; learning study; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om vilka aspekter som kan vara nödvändiga för elever att urskilja för att identifiera och analysera en del-helhetsstruktur och i förlängningen bemästra ekvationer. I forskningsprojektet medverkade lärare och forskare i ett kollaborativt och intervenerande arbete. LÄS MER

  5. 5. Mathematics teachers' conceptions about equations

    Författare :Iiris Attorps; Högskolan i Gävle; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; NATURVETENSKAP; NATURAL SCIENCES; algebra; conception; equation; learning; mathematics teacher; Subject didactics; Ämnesdidaktik; MATHEMATICS; MATEMATIK;

    Sammanfattning : The aim of this study is to describe and to clarify the mathematics teachers’ subject matter and pedagogical content conceptions about equations. As the basis of these conceptions, the teachers’ experiences of the concept learning of equations from their own school time are described. LÄS MER