Sökning: "kritiska aspekter"

Visar resultat 1 - 5 av 74 avhandlingar innehållade orden kritiska aspekter.

  1. 1. Kritiska aspekter för att urskilja en del-helhetsstruktur : Ett undervisningsutvecklande forskningsprojekt i grundskolan

    Författare :Jane Tuominen; Lisa Björklund Boistrup; Inger Eriksson; Pernilla Mårtensson; Stockholms universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; critical aspects; relationships between quantities and between numbers; negative numbers; early algebra; learning activity; learning study; kritiska aspekter; relationer mellan kvantiteter samt mellan tal; negativa tal; early algebra; lärandeverksamhet; learning study; Mathematics Education; matematikämnets didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med licentiatuppsatsen är att bidra med kunskap om vilka aspekter som kan vara nödvändiga för elever att urskilja för att identifiera och analysera en del-helhetsstruktur och i förlängningen bemästra ekvationer. I forskningsprojektet medverkade lärare och forskare i ett kollaborativt och intervenerande arbete. LÄS MER

  2. 2. A Transnational Study of Criticality in the History Learning Environment

    Författare :Sergej Ivanov; Janet Enever; Rodney Jones; Umeå universitet; []
    Nyckelord :HUMANIORA; HUMANITIES; SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; criticality; transnational; curriculum theory; policy; upper secondary; history; learning environment; comparative; language teaching and learning; språkdidaktik;

    Sammanfattning : This study examines conceptions of criticality and its instruction in the History learning environ- ment in Sweden, Russia, and Australia as evidenced in one sample upper secondary class in each country. To achieve this, data were collected at macro, micro and meso levels. LÄS MER

  3. 3. Upplysningens självreflexion : Aspekter av Theodor W. Adornos kritiska teori

    Författare :Anders Ramsay; Sociologiska institutionen; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social psychology; Social structures; Sociology; Socialpsykologi; Sociala strukturer; Sociologi; kulturindustri; förtingligande; Frankfurtskolan; Ontologi;

    Sammanfattning : This dissertation consists of a collection of previously published or otherwise presented essays dealing with the philosophical, sociological and aesthetic writings of Theodor W. Adorno (1903-1969). The title of the dissertation is intended to cover a common programmatic theme running through Adorno's writings. LÄS MER

  4. 4. Att urskilja tekniska system : didaktiska dimensioner i grundskolan

    Författare :Maria Svensson; Jan-Erik Hagberg; Ann Zetterqvist; Åke Ingerman; Berit Bungum; Linköpings universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Technological systems; pedagogical possibilities; technological literacy; critical aspects; phenomenography; Tekniska system; ämnesdidaktik; teknisk bildning; kritiska aspekter; fenomenografi; SOCIAL SCIENCES; SAMHÄLLSVETENSKAP; Teknikdidaktik; tekniska system; teknisk bildning; fenomenografi; kritiska aspekter;

    Sammanfattning : Syftet med avhandlingen är att bidra till den ämnesdidaktiska kunskapsbasen för undervisning och lärande om tekniska system i grundskolan. Dagens teknikkomplexa samhälle är uppbyggt av system som vi människor interagerar med. Informations-, energi- och kommunikationssystem är exempel på tekniska system som vi kommer i kontakt med dagligen. LÄS MER

  5. 5. Framgångsrik kommunikation i matematikklassrummet

    Författare :Lucian Olteanu; Mona Holmqvist Olander; Håkan Lennerstad; Arne Engström; Karlstads universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; framgångsrik kommunikation; kompositionalitetsprincipen; variation teori; variationsmönster; kritiska aspekter; algebra; paramatematiska begrepp; protomatematiska begrepp; Mathematical Education; Matematikdidaktik;

    Sammanfattning : The research for this thesis was done to examine, describe and understand the ways in which mathematical content (algebra) is communicated in classrooms. It also sought to identify the opportunities that allow successful classroom communication. LÄS MER