Sökning: "Joakim Larsson"
Visar resultat 1 - 5 av 18 avhandlingar innehållade orden Joakim Larsson.
1. Disciplin och motstånd : Pedagogisk-filosofiska perspektiv på samtida svensk skoldisciplin
Sammanfattning : As Sweden approached its 2006 national election, issues on order and discipline in educational environments came to the forefront of educational interest, debate, and reform. This thesis aims at a critical discussion of the discourses in question, making use of educational, post-structural as well as political philosophy. LÄS MER
2. Have you heard about wire? Monitoring of the wire drawing process
Sammanfattning : Wire made from metal is a fundamental component found in almost every complex product, ranging from a simple pen to a spacecraft. It is used to manufacture nails, screws, springs, rivets, cables, welding electrodes, and numerous other items that surround us daily. LÄS MER
3. Mapping Transcriptomes in Tissues
Sammanfattning : Over the past few decades, the advent of pioneering biotechnological methods has allowed scientists to analyze the molecular components of multicellular organisms with remarkable precision. The field of transcriptomics has witnessed a rapid development of technologies for gene expression profiling of biological samples. LÄS MER
4. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik
Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER
5. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne
Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER