Sökning: "frame factor theory"

Visar resultat 1 - 5 av 28 avhandlingar innehållade orden frame factor theory.

  1. 1. Samhällskunskapens dimensioner : Tio lärare ramar in sitt ämne

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civic teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; frame factor theory; life-world phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Denna samhällskunskapsdidaktiska studies syfte är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskap som skolämne till samhällskunskap som undervisning utifrån didaktiska frågor som Vad?, Hur? och Varför?, samt hur detta upplevs förändrats över en tidsperiod om cirka tjugo år eller mer.Studien bygger på hermeneutisk-fenomenologisk livsvärldsansats där fenomenologisk beskrivning och hermeneutisk tolkning är centralt. LÄS MER

  2. 2. Exploring mechanisms of peer effects in education : Frame factor analyses of classroom instruction

    Författare :Pontus Bäckström; Jesper Boesen; Charlotta Mellander; Jan-Eric Gustafsson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES;

    Sammanfattning : Despite a vast international literature, previous research into compositional effects and peer effects in education has remarked on the lack of consensus within the field. To date, peer effects in education and students’ different opportunities to learn in school have been studied separately. LÄS MER

  3. 3. Samhällskunskap från styrdokument till undervisning : Tjugo lärare ramar in vad som påverkar deras praktik

    Författare :Joakim Öberg; Hans Albin Larsson; Ellen Almers; Anna Johnsson Harrie; Ingemar Ottosson; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; Social studies; civics; social studies didactics; civic didactics; social studies teaching; civics teaching; citizenship education; subject-based teaching and learning; curriculum theory; frame factor theory; lifeworld phenomenology; hermeneutics; qualitative interviews; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; samhällskunskapsundervisning; ämnesdidaktik; läroplansteori; ramfaktorteori; livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med denna samhällskunskapsdidaktiska avhandling är att undersöka vad samhällskunskapslärare själva upplever som de viktigaste påverkansfaktorerna för transformeringen av samhällskunskapsämnet utifrån intentionerna i styrdokumenten (formuleringsarenan) till samhällskunskap som undervisning (realiseringsarenan), samt hur detta upplevs ha förändrats över tid. Det är således vad som händer mellan formuleringsarenan och realiseringsarenan, det vill säga tranformeringsarenan, som är i fokus. LÄS MER

  4. 4. The "ity" factor in hospital meals : Performing, experiencing, and understanding hospitality within the hospital frame

    Författare :Ann-Sofie Jonsson; Åsa Öström; Inger M Jonsson; Maria Nyberg; Erwin Losekoot; Örebro universitet; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; older patients; hospital; hospitality; mealtime experiences;

    Sammanfattning : The overall aim of this thesis was to explore how the notion of hospitality could be used as a perspective to understand the meal provision within a hospital frame. Of interest was how patients (>65 years of age) experience their mealtimes together with perspectives from the ones serving the meals. LÄS MER

  5. 5. Kamrateffekter i skolundervisning – En ramfaktorteoretisk analys

    Författare :Pontus Bäckström; Sangeeta Bagga-Gupta; Rebecka Florin Sädbom; Vezir Aktaş; Ulf P. Lundgren; Jönköping University; []
    Nyckelord :SAMHÄLLSVETENSKAP; SOCIAL SCIENCES; compositional effects; peer effects; frame factor theory; structural equation modelling;

    Sammanfattning : In the educational literature on peer effects, attention has been brought to the fact that the mechanisms creating peer effects are still to a large extent hidden in obscurity. The hypothesis in this study is that the Frame Factor Theory can be used to explain these mechanisms. LÄS MER