Friction and temperature characteristics of wet clutch engagement

Detta är en avhandling från Luleå : Luleå tekniska universitet

Sammanfattning: För att erhålla mjukare växlingsförlopp och samtidigt få lång livslängd på våta kopplingar i automatväxellådor krävs förbättrad konstruktion. För att förbättra konstruktionen behövs mer kunskap om inkopplingsförloppet av våta kopplingar. En testrigg för att undersöka inkopplingsförloppet har byggts. Driftsparametrar och inkopplingskarakteristik efterliknar förhållanden i en verklig automatväxellåda. I apparaten kan hastighet, drivmoment, tröghet, pålastningshastighet och oljetillförsel varieras. Normalkraft, bromsmoment, glidhastighet och temperatur mäts som funktion av tiden. Experimentella studier av inkopplingsförloppet har utförts. Både friktionskarakteristik och effekt och temperatur har undersökts. Resultaten visar hur en lamellkoppling beter sig under ett inkopplingsförlopp. Inverkan av olika driftsparametrar på inkopplingstid, utvecklad energi, temperaturhöjning med mera har också undersökts. En enkel beräkningsmodell har utvecklats för att simulera inkopplingsförloppet. Modellen överensstämmer väl med mätningarna. Friktionskoefficienten vid inkopplingen av en våt lamell varierar över tiden men beror ej av driftsparametrarna. Förutom friktionen vid medelhastighet som minskar med glidhastighet, drivmoment och tröghet. Temperaturökningen är direkt proportionell mot den utvecklade energin och båda dessa ökas mest av glidhastighet. Drivmoment och pålastningshastighet har störst inverkan på inkopplingstiden.

  Denna avhandling är EVENTUELLT nedladdningsbar som PDF. Kolla denna länk för att se om den går att ladda ner.